SMART Board ja verkkomateriaali musiikin perusteiden opetuksessa
Jordman, Aino (2009)
Jordman, Aino
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912178239
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee SMART Board -esitystaulun ja verkkomateriaalin käyttöä musiikin perusteiden opetuksessa. Interaktiivinen SMART Board -taulu edustaa viimeisintä opetusteknologiaa. Esitystaulu on yhdistetty tietokoneeseen ja dataprojektoriin. Tietokone lähettää kuvan projektoriin, joka heijastaa sen taululle. Esitystaulu toimii sekä kuvaruutuna että tietojen syöttölaitteena. SMART Boardin mukana toimitetaan Notebook-ohjelmisto, jonka avulla voidaan luoda ja tallentaa monimediallisia esityksiä. Taulun kosketusnäyttö mahdollistaa interaktiivisen oppimisympäristön.
Kevään 2009 aikana tein opetuskokeilun, jossa käytin SMART Boardia ja verkkomateriaalia. Valitsin kokeiluun viisi verkkosivustoa, joiden valintakriteereinä olivat helppokäyttöisyys ja interaktiivisuus. Niiden piti sisältää myös monimediallisia ominaisuuksia ja avautua suoraan WWW-selaimeen ilman sivuston lataamista tietokoneelle. Sivustot olivat tietokoneen käyttöjärjestelmästä riippumattomia, joten ne toimivat sekä Windows-, Mac Os- että Linux-käyttöjärjestelmissä. Sivustot sisälsivät musiikin teoria- ja säveltapailuharjoituksia sekä tutoriaaleja. Verkkosivustot olivat Nuottila.info, Musictheory.net, Teoria.com, Musicawareness.com ja The Amazing Chord Keyboard.
Opetuskokeilu oli verrattain lyhyt eli kaksi kuukautta. Kokeilun aikana oppilaat käyttivät sivustoja tunnilla. Lisäksi noin puolet oppilaista harjoitteli säveltapailuharjoituksia myös kotonaan omilla tietokoneillaan. Opetuskokeilun jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn, josta ilmeni, että verkkoharjoituksia pidettiin pääsääntöisesti innostavina, kiinnostavina ja hyödyllisinä. Noin puolet (55 %) vastaajista arveli verkkoharjoitusten lisänneen musiikin perusteiden opiskelumotivaatiota. 90 % oppilaista piti esitystaulun käyttöä innostavana, motivoivana ja hyödyllisenä musiikin perusteiden oppimisen kannalta.
Internetissä on runsaasti verkkomateriaalia, varsinkin englanninkielisenä. Valittaessa sivustoja opetukseen on kiinnitettävä huomiota niiden pedagogiseen soveltuvuuteen, materiaalin rakenteeseen ja oppilaiden tietoteknisiin taitoihin. SMART Board mahdollistaa audiovisuaalisen esitystavan, mikä on olennaista musiikin opetuksessa. Verkkomateriaali ja esitystaulu yhdessä muodostavat vuorovaikutteisen, oppilaita aktivoivan oppimisympäristön. Lisäksi esitystaulun käyttö opetuksessa tukee yhteistoiminnallista oppimista, jossa ryhmän jäsenet ratkaisevat tehtävät yhdessä. Tieto- ja viestintäteknologian käyttö musiikin opetuksessa ei kuitenkaan saa olla itsetarkoitus, vaan sen tarkoitus on tehostaa ja monipuolistaa opetusta.
Kevään 2009 aikana tein opetuskokeilun, jossa käytin SMART Boardia ja verkkomateriaalia. Valitsin kokeiluun viisi verkkosivustoa, joiden valintakriteereinä olivat helppokäyttöisyys ja interaktiivisuus. Niiden piti sisältää myös monimediallisia ominaisuuksia ja avautua suoraan WWW-selaimeen ilman sivuston lataamista tietokoneelle. Sivustot olivat tietokoneen käyttöjärjestelmästä riippumattomia, joten ne toimivat sekä Windows-, Mac Os- että Linux-käyttöjärjestelmissä. Sivustot sisälsivät musiikin teoria- ja säveltapailuharjoituksia sekä tutoriaaleja. Verkkosivustot olivat Nuottila.info, Musictheory.net, Teoria.com, Musicawareness.com ja The Amazing Chord Keyboard.
Opetuskokeilu oli verrattain lyhyt eli kaksi kuukautta. Kokeilun aikana oppilaat käyttivät sivustoja tunnilla. Lisäksi noin puolet oppilaista harjoitteli säveltapailuharjoituksia myös kotonaan omilla tietokoneillaan. Opetuskokeilun jälkeen oppilaat vastasivat kyselyyn, josta ilmeni, että verkkoharjoituksia pidettiin pääsääntöisesti innostavina, kiinnostavina ja hyödyllisinä. Noin puolet (55 %) vastaajista arveli verkkoharjoitusten lisänneen musiikin perusteiden opiskelumotivaatiota. 90 % oppilaista piti esitystaulun käyttöä innostavana, motivoivana ja hyödyllisenä musiikin perusteiden oppimisen kannalta.
Internetissä on runsaasti verkkomateriaalia, varsinkin englanninkielisenä. Valittaessa sivustoja opetukseen on kiinnitettävä huomiota niiden pedagogiseen soveltuvuuteen, materiaalin rakenteeseen ja oppilaiden tietoteknisiin taitoihin. SMART Board mahdollistaa audiovisuaalisen esitystavan, mikä on olennaista musiikin opetuksessa. Verkkomateriaali ja esitystaulu yhdessä muodostavat vuorovaikutteisen, oppilaita aktivoivan oppimisympäristön. Lisäksi esitystaulun käyttö opetuksessa tukee yhteistoiminnallista oppimista, jossa ryhmän jäsenet ratkaisevat tehtävät yhdessä. Tieto- ja viestintäteknologian käyttö musiikin opetuksessa ei kuitenkaan saa olla itsetarkoitus, vaan sen tarkoitus on tehostaa ja monipuolistaa opetusta.