VALUE BASED SALES - TUTKIMUS ARVOMYYNNISTÄ KÄYTÄNNÖSSÄ : Case Fluid-Bag Oy
Kalliomaa, Katri (2013)
Kalliomaa, Katri
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815939
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100815939
Tiivistelmä
Työ tarkoituksena oli tutkia case-yrityksen myyjien tapaa käyttää arvomyyntiä työssään, sillä arvomyynti käsitteenä on teollisuuden alalla verrattain uusi. Case-yritys on pietarsaarelainen keskisuuri, yksityisomisteinen yritys, joka valmistaa fluid-bageja. Nämä voidaan täyttää erilaisilla nesteillä, joita on tarkoitus suojata esimerkiksi bakteereilta ja ilmalta. Koska tuotteiden arvo on korkea ja yritys myy tuotekokonaisuutta ratkaisumallina, arvoon perustuva strategia on yritykselle sopiva.
Hypoteesina arvomyynnin oletettiin toimivan yrityksessä. Myyjiä haastateltiin puolistrukturoiduilla kysymyksillä jotka laadittiin yhdessä yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Objektiviisen tutkimuksen avulla oli tärkeää saada esille parannettavia osia yrityksessä. Työn tekijä on työskennellyt markkinointiassistenttina yrityksessä kolmen vuoden aikana ja on siten tullut tutuksi yrityksen tuotteiden ja profiilin kanssa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2013, kun myyjille järjestetystä koulu-tuksesta oli aikaa noin puolitoista vuotta.
Arvomyynti on yleistynyt käsitteenä vasta 2000-luvun alussa, eikä sitä olla tutkittu liiaksi. Siksi oli mielenkiintoista tutkia, kuinka case-yritys on toteuttanut tätä strategiaa. Tutkimus on ollut onnistunut ja osoittanut, että arvomyynti on sisäistetty yrityksessä hyvin ja kasvaa strategiana.
Hypoteesina arvomyynnin oletettiin toimivan yrityksessä. Myyjiä haastateltiin puolistrukturoiduilla kysymyksillä jotka laadittiin yhdessä yrityksen toimitusjohtajan kanssa. Objektiviisen tutkimuksen avulla oli tärkeää saada esille parannettavia osia yrityksessä. Työn tekijä on työskennellyt markkinointiassistenttina yrityksessä kolmen vuoden aikana ja on siten tullut tutuksi yrityksen tuotteiden ja profiilin kanssa. Tutkimus toteutettiin tammikuussa 2013, kun myyjille järjestetystä koulu-tuksesta oli aikaa noin puolitoista vuotta.
Arvomyynti on yleistynyt käsitteenä vasta 2000-luvun alussa, eikä sitä olla tutkittu liiaksi. Siksi oli mielenkiintoista tutkia, kuinka case-yritys on toteuttanut tätä strategiaa. Tutkimus on ollut onnistunut ja osoittanut, että arvomyynti on sisäistetty yrityksessä hyvin ja kasvaa strategiana.