"Pakkopullaakin voi oppia syömään" : Korkeakouluopiskelijoiden liikuntasuhde ja liikuntakäyttäytyminen
Näppi, Minna; Häkkinen, Saila (2012)
Näppi, Minna
Häkkinen, Saila
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091915409
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091915409
Tiivistelmä
Korkeakouluopintojen aloittaminen on monelle nuorelle yksi suurista elämän nivelvaiheista. Opiskeluiden aloittamisen vuoksi joudutaan usein muuttamaan uudelle paikkakunnalle, jolloin nuoren elinympäristö ja lähipiiri muuttuu. Elinympäristön muutoksella voi myös olla vaikutuksia nuoren elintapoihin ja harrastuksiin. Korkeakouluilla onkin tärkeä asema nuorten liikuntatottumusten jatkuvuuden ja juurtumisen kannalta.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli teemahaastattelun avulla selvittää Mikkelin Ammattikorkeakoulun liikuntaharrasteryhmiin osallistuvien ja osallistumattomien opiskelijoiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntaan motivoivia tekijöitä. Lisäksi työllä pyrittiin selvittämään, kuinka koulun liikuntaharrastetoimintaa voitaisiin jatkossa kehittää. Opinnäytetyötä varten haastattelimme yhteensä kahdeksaa Mikkelin Ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Neljä heistä osallistui Kunnon opiskelija-hankkeen järjestämiin liikuntaharrasteryhmiin, neljä puolestaan ei.
Aineistosta nousi esille sosiaalisten suhteiden vaikutus haastateltavien liikuntakäyttäytymiseen, sillä niiden nähtiin sekä edistävän että rajoittavan liikkumista. Tärkeimpinä liikuntaan motivoivina tekijöinä nähtiin liikunnan terveydellinen vaikutus ja kunnon ylläpitäminen. Lisäksi liikunta koettiin ajankuluna, josta haettiin tasapainoa ja jaksamista arkeen. Suurimpana syynä harrasteryhmään osallistumiselle oli toiminnan matala kynnys. Osallistumattomuuden syitä oli puolestaan ajanpuute ja epätietoisuus liikuntaharrastetoiminnasta. Liikuntaharrastetoiminnan kehittämiskohtina nähtiin lajitarjonnan ja mainonnan lisääminen sekä välineiden parantaminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli teemahaastattelun avulla selvittää Mikkelin Ammattikorkeakoulun liikuntaharrasteryhmiin osallistuvien ja osallistumattomien opiskelijoiden liikuntakäyttäytymistä ja liikuntaan motivoivia tekijöitä. Lisäksi työllä pyrittiin selvittämään, kuinka koulun liikuntaharrastetoimintaa voitaisiin jatkossa kehittää. Opinnäytetyötä varten haastattelimme yhteensä kahdeksaa Mikkelin Ammattikorkeakoulun opiskelijaa. Neljä heistä osallistui Kunnon opiskelija-hankkeen järjestämiin liikuntaharrasteryhmiin, neljä puolestaan ei.
Aineistosta nousi esille sosiaalisten suhteiden vaikutus haastateltavien liikuntakäyttäytymiseen, sillä niiden nähtiin sekä edistävän että rajoittavan liikkumista. Tärkeimpinä liikuntaan motivoivina tekijöinä nähtiin liikunnan terveydellinen vaikutus ja kunnon ylläpitäminen. Lisäksi liikunta koettiin ajankuluna, josta haettiin tasapainoa ja jaksamista arkeen. Suurimpana syynä harrasteryhmään osallistumiselle oli toiminnan matala kynnys. Osallistumattomuuden syitä oli puolestaan ajanpuute ja epätietoisuus liikuntaharrastetoiminnasta. Liikuntaharrastetoiminnan kehittämiskohtina nähtiin lajitarjonnan ja mainonnan lisääminen sekä välineiden parantaminen.