Case Verkan : asiakassuhdemarkkinoinnin mahdollisuudet
Österberg, Henrik (2009)
Österberg, Henrik
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200911256131
Tiivistelmä
Opinnätetyön tavoitteena on ollut kartoittaa asiakassuhdemarkkinoinnin tarve Ab Archi-Rest Oy:n vierasvenesatamaan sekä antaa tarvittava tieto mitä yrityksen tulisi huomioida asiakassuhdemarkkinointia aloittaessa. Työ jakautuu kolmeen osaan jossa ensimäinen osa käsittelee Verkanin yritystoimintaa sekä yleisesti mitä yritystoiminnan tulisi olla. Toinen osio käsittelee yrityksen markkinointia,pääpainona asiakassuhdemarkkinointi. Kolmas osio tuo esille tutkimuksen ja sen tulokset ja lopuksi työssä pohditaan työn tarpeellisuutta sekä mahdollisia jatkotukimusideoita.
Teoriaosassa on käytetty alan kirjallisuutta sekä ammattikorkeakoulun opintomateriaalia. Opinnäytetyö on tilaustyö ja työn tutkimusosa suoritettiin kesällä 2008, tarkoituksea kartoittaa mitä asiakas arvostaa juuri Verkanin vierasvenesatamassa.
Pienten yritysten kamppailessa markkinointikustannusten parissa saattaa asiakassuhdemarkkinoinnista löytyä juuri oikea ratkaisu. Kilpailun kiristyessä ja markkina-alueen laajentuminen muuttaa pakosta ulkoisen markkinoinnin sisältöä. Yrityksen tulisi tuntea asiakkaansa ja tietää heidän tarpeensa ja tähän päästään vain toimivalla tietokantaperusteisellä markkinointijärjestelmällä. Tarkoituksena on ollut että yritys saa perustiedon toteuttakseen asikassuhdemarkkinointia tehokkaalla tavallla ilman suuria kustannuksia.
Tutkimustulokset eivät varsinaisesti antaneet mitään poikkeavia vastauksia vaan varmistivat yrittäjän luuloon perustuvan tiedon. Tutkimuksen avulla yrittäjä kuitenkin pystyy varmuudella lähteä kehittämään asiakassuhdemarkkinointia jatkokehittämistoimenpiteenä.
Teoriaosassa on käytetty alan kirjallisuutta sekä ammattikorkeakoulun opintomateriaalia. Opinnäytetyö on tilaustyö ja työn tutkimusosa suoritettiin kesällä 2008, tarkoituksea kartoittaa mitä asiakas arvostaa juuri Verkanin vierasvenesatamassa.
Pienten yritysten kamppailessa markkinointikustannusten parissa saattaa asiakassuhdemarkkinoinnista löytyä juuri oikea ratkaisu. Kilpailun kiristyessä ja markkina-alueen laajentuminen muuttaa pakosta ulkoisen markkinoinnin sisältöä. Yrityksen tulisi tuntea asiakkaansa ja tietää heidän tarpeensa ja tähän päästään vain toimivalla tietokantaperusteisellä markkinointijärjestelmällä. Tarkoituksena on ollut että yritys saa perustiedon toteuttakseen asikassuhdemarkkinointia tehokkaalla tavallla ilman suuria kustannuksia.
Tutkimustulokset eivät varsinaisesti antaneet mitään poikkeavia vastauksia vaan varmistivat yrittäjän luuloon perustuvan tiedon. Tutkimuksen avulla yrittäjä kuitenkin pystyy varmuudella lähteä kehittämään asiakassuhdemarkkinointia jatkokehittämistoimenpiteenä.