Liiketoimintasuunnitelman laatiminen pk-yritykselle Case: Metakka Media
Ojanaho, Hanna-Reetta (2013)
Ojanaho, Hanna-Reetta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715898
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013100715898
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toimeksiantona tehty toiminnallinen opinnäytetyö. Toimeksian-tajana toimii Metakka Media, joka on Pohjois-Karjalan maakunnassa Nurmeksessa sijaitseva musiikki- ja äänituotantoon keskittyvä kulttuurin monialayritys. Yrityksen omistavat yrittäjäpariskunta Sanna ja Teijo Tikkanen.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Metakka Mediaa saamaan uusia asiakkaita laati-malla sille toimiva liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman avulla on tar-koitus auttaa kasvattamaan Metakka Median liiketoimintaa ja lisätä yrityksen ammatil-lista suunnittelua.
Opinnäytetyön teoria on koottu liiketoimintasuunnitelman laatimiseen tarkoitettujen aihealueiden avulla, joita ovat mm. tuote-, palvelu-, ympäristö-, markkina- sekä toi-miala-analyysi. Näiden lisäksi teoria käsittelee aiheet kilpailustrategiasta, yhteistyön merkityksestä sekä palvelujen tuotannon resursseista. Teorian lopussa on kuvattu vielä myyntiprosessi, joka kiteyttää teorian myynnilliseen näkökulmaan.
Teorian lisäksi raportissa käsitellään, kuinka produkti liiketoimintasuunnitelman laati-misesta loppujen lopuksi syntyi. Johtopäätöksissä esitellään jatkotutkimusehdotukset sekä arvioidaan opinnäytetyöntekijän omaa työprosessia sekä oppimista. Produkti on koottu erilliseen liitteeseen teorian aihealueita hyödyntäen.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Metakka Mediaa saamaan uusia asiakkaita laati-malla sille toimiva liiketoimintasuunnitelma. Liiketoimintasuunnitelman avulla on tar-koitus auttaa kasvattamaan Metakka Median liiketoimintaa ja lisätä yrityksen ammatil-lista suunnittelua.
Opinnäytetyön teoria on koottu liiketoimintasuunnitelman laatimiseen tarkoitettujen aihealueiden avulla, joita ovat mm. tuote-, palvelu-, ympäristö-, markkina- sekä toi-miala-analyysi. Näiden lisäksi teoria käsittelee aiheet kilpailustrategiasta, yhteistyön merkityksestä sekä palvelujen tuotannon resursseista. Teorian lopussa on kuvattu vielä myyntiprosessi, joka kiteyttää teorian myynnilliseen näkökulmaan.
Teorian lisäksi raportissa käsitellään, kuinka produkti liiketoimintasuunnitelman laati-misesta loppujen lopuksi syntyi. Johtopäätöksissä esitellään jatkotutkimusehdotukset sekä arvioidaan opinnäytetyöntekijän omaa työprosessia sekä oppimista. Produkti on koottu erilliseen liitteeseen teorian aihealueita hyödyntäen.