Verkkomaksamisen vaihtoehdot pk-yrityksessä
Mäkisalo, Anna (2013)
Mäkisalo, Anna
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015702
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on verkkomaksamisen vaihtoehdot pk-yrityksessä. Työn tavoitteena on selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat verkkomaksupalvelun tarjoajan valintaan ja mikä on edullisin verkkomaksupalvelun tarjoaja. Lisäksi tavoitteena on selvittää verkkokauppiaiden mielipiteitä ja kokemuksia heidän valitsemistaan verkkomaksupalvelun tarjoajista. Työn tarkoituksena on neuvoa aloittelevaa verkkokauppaa verkkomaksupalvelun tarjoajan valintaa tehdessä.
Teoriaosuudessa tarkastellaan verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupassa käytettäviä maksutapoja ja verkkomaksupalvelun tarjoajia. Lähdeaineisto teoriaosuuteen on kerätty alan kirjallisuudesta ja Internetistä. Aiheesta ei juuri löytynyt kirjallista materiaalia.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Empiriaosuus koostuu kysely- ja vertailu- tutkimuksen sekä teorian analysoinnista. Kysely suoritettiin sähköpostikyselynä. Kysely lähetettiin seitsemällekymmenelle (70) verkkokauppiaalle ja vastaus saatiin viideltä (5) verkkokauppiaalta. Kyselyn palautusprosentti oli seitsemän (7) %. Vertailututkimus tehtiin verkkomaksupalvelun tarjoajien verkkosivuilta saadun tiedon pohjalta.
Tutkimuksen mukaan pk-yritykselle on tarjolla useita erilaisia verkkomaksutapoja ja verkkomaksupalvelun tarjoajia verkkokauppaan. Verkkomaksupalvelun tarjoajien palvelupakettien ominaisuudet ja hinnat eroavat toisistaan. Edullisimman verkkomaksupalvelun tarjoajan löytäminen verkkokaupalle on haastavaa, koska verkkomaksupalvelun tarjoajia on vaikea vertailla keskenään tietämättä tarkkaan verkkokaupan asiakaskuntaa, maksutapoja ja kuukausittaisten tilausten määrää ja summaa. Lisäksi kaikkia kustannuksia ei ole esitelty verkkomaksupalvelun tarjoajien sivuilla. Nämä tulee selvittää huolellisesti ennen lopullista valintaa.
Kyselyyn vastanneet ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä verkkomaksupalvelun tarjoajiin. Vain yksi vastanneista olisi vaihtanut verkkomaksupalvelun tarjoajaa jos, sillä olisi ollut siitä nykyinen tieto ja kokemus. Verkkomaksamisen turvallisuuteen ja kasvuun uskottiin myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voivat käyttää hyödyksi aloittelevat verkkokauppiaat, jotka saavat työn avulla kuvan verkkomaksamisen haasteista ja selvitettävistä asioista.
Teoriaosuudessa tarkastellaan verkkokauppaa yleisesti, verkkokaupassa käytettäviä maksutapoja ja verkkomaksupalvelun tarjoajia. Lähdeaineisto teoriaosuuteen on kerätty alan kirjallisuudesta ja Internetistä. Aiheesta ei juuri löytynyt kirjallista materiaalia.
Tutkimus on kvantitatiivinen tutkimus. Empiriaosuus koostuu kysely- ja vertailu- tutkimuksen sekä teorian analysoinnista. Kysely suoritettiin sähköpostikyselynä. Kysely lähetettiin seitsemällekymmenelle (70) verkkokauppiaalle ja vastaus saatiin viideltä (5) verkkokauppiaalta. Kyselyn palautusprosentti oli seitsemän (7) %. Vertailututkimus tehtiin verkkomaksupalvelun tarjoajien verkkosivuilta saadun tiedon pohjalta.
Tutkimuksen mukaan pk-yritykselle on tarjolla useita erilaisia verkkomaksutapoja ja verkkomaksupalvelun tarjoajia verkkokauppaan. Verkkomaksupalvelun tarjoajien palvelupakettien ominaisuudet ja hinnat eroavat toisistaan. Edullisimman verkkomaksupalvelun tarjoajan löytäminen verkkokaupalle on haastavaa, koska verkkomaksupalvelun tarjoajia on vaikea vertailla keskenään tietämättä tarkkaan verkkokaupan asiakaskuntaa, maksutapoja ja kuukausittaisten tilausten määrää ja summaa. Lisäksi kaikkia kustannuksia ei ole esitelty verkkomaksupalvelun tarjoajien sivuilla. Nämä tulee selvittää huolellisesti ennen lopullista valintaa.
Kyselyyn vastanneet ovat yleisesti ottaen tyytyväisiä verkkomaksupalvelun tarjoajiin. Vain yksi vastanneista olisi vaihtanut verkkomaksupalvelun tarjoajaa jos, sillä olisi ollut siitä nykyinen tieto ja kokemus. Verkkomaksamisen turvallisuuteen ja kasvuun uskottiin myös tulevaisuudessa. Tutkimuksen tuloksia voivat käyttää hyödyksi aloittelevat verkkokauppiaat, jotka saavat työn avulla kuvan verkkomaksamisen haasteista ja selvitettävistä asioista.