Uraohjauksen sisältö ja toteutus Operaria Oy Konkaripalveluissa
Peltovuori, Pieta (2013)
Peltovuori, Pieta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715606
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092715606
Tiivistelmä
Uraohjauksella tarkoitetaan kaikkia niitä toimenpiteitä, joiden avulla uraohjattava löytää uuden työn tai ammatin ja saa apua urasuunnitteluunsa. Opinnäytetyön toimeksiantaja on Operaria Oy Konkaripalvelut, joka on Helsingissä toimiva myynnin, markkinoinnin, taloushallinnon ja vaativan asiakaspalvelun asiantuntijarekrytointeja tekevä yritys. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, minkälaiselle uraohjaukselle potentiaalisilla asiakkailla on tarvetta ja miten uraohjaus kannattaa toteuttaa. Tutkimuksen alaongelmia ovat eri-ikäisten asiakkaiden tarpeet uraohjauksessa, asiakkaiden syyt uraohjauksen tarpeelle, uraohjauksen sopivan kohderyhmän selvittäminen, asiakkaiden toiveet uraohjaajaa kohtaan sekä uraohjauksen sopiva hintataso.
Tutkimuksen alkuoletus on, että uraohjauspalvelulle olisi kysyntää potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja mikäli uraohjaukselle todetaan olevan tarvetta, saatetaan uudenlainen yksityishenkilöille suunnattu uraohjauspalvelu ottaa toimeksiantajayrityksessä käyttöön. Uraohjauspalvelu haluttaisiin lähtökohtaisesti suunnata työssäkäyville jo urallaan edenneille yksityishenkilöille vastavalmistuneiden tai opiskelijoiden sijaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä sisältää sekä määrällisen eli kvantitatiivisen että laadullisen eli kvalitatiivisen osuuden, jolloin tutkimus koostuu kahdesta osasta eli kyseessä on monistrateginen tutkimus. Laadullinen osuus sisältää toimeksiantajayrityksen kahden osakkaan haastattelun ja määrällinen osa toteutettiin kyselynä Operarian tietokannassa oleville entisille työnhakijoille. Haastattelu pidettiin 2.4.2013 Operarian toimistolla ja kyselyn vastausaika oli 15- 29.5.2013. Kysely tehtiin Webropol ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla kyselyn kohderyhmälle. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 150.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uraohjaukselle löytyy kysyntää ja se kannattaa suunnata urallaan edenneille henkilöille, jotka toimivat uraohjaajalle tutuilla toimialoilla. Työttömiä ei kannata välttämättä sulkea pois uraohjauksen kohderyhmästä, vaan he muodostavat tärkeän asiakasryhmän. Paras tapa toteuttaa uraohjaus on yksilöohjaus ja mahdollisimman henkilökohtainen paneutuminen ohjattavan tilanteeseen. Uraohjauksen tärkeintä sisältöä tutkimuksen mukaan ovat oman osaamisen markkinointi ja ylläpito sekä omien vahvuuksien kartoittaminen.
Tutkimuksen alkuoletus on, että uraohjauspalvelulle olisi kysyntää potentiaalisten asiakkaiden keskuudessa ja mikäli uraohjaukselle todetaan olevan tarvetta, saatetaan uudenlainen yksityishenkilöille suunnattu uraohjauspalvelu ottaa toimeksiantajayrityksessä käyttöön. Uraohjauspalvelu haluttaisiin lähtökohtaisesti suunnata työssäkäyville jo urallaan edenneille yksityishenkilöille vastavalmistuneiden tai opiskelijoiden sijaan.
Opinnäytetyön tutkimusmenetelmä sisältää sekä määrällisen eli kvantitatiivisen että laadullisen eli kvalitatiivisen osuuden, jolloin tutkimus koostuu kahdesta osasta eli kyseessä on monistrateginen tutkimus. Laadullinen osuus sisältää toimeksiantajayrityksen kahden osakkaan haastattelun ja määrällinen osa toteutettiin kyselynä Operarian tietokannassa oleville entisille työnhakijoille. Haastattelu pidettiin 2.4.2013 Operarian toimistolla ja kyselyn vastausaika oli 15- 29.5.2013. Kysely tehtiin Webropol ohjelmalla ja lähetettiin sähköpostilla kyselyn kohderyhmälle. Vastauksia kyselyyn tuli yhteensä 150.
Tutkimustuloksissa kävi ilmi, että uraohjaukselle löytyy kysyntää ja se kannattaa suunnata urallaan edenneille henkilöille, jotka toimivat uraohjaajalle tutuilla toimialoilla. Työttömiä ei kannata välttämättä sulkea pois uraohjauksen kohderyhmästä, vaan he muodostavat tärkeän asiakasryhmän. Paras tapa toteuttaa uraohjaus on yksilöohjaus ja mahdollisimman henkilökohtainen paneutuminen ohjattavan tilanteeseen. Uraohjauksen tärkeintä sisältöä tutkimuksen mukaan ovat oman osaamisen markkinointi ja ylläpito sekä omien vahvuuksien kartoittaminen.