MANAGEMENT COACHING : Research on coaching Telesales
Kuivaniemi, Tiina (2013)
Kuivaniemi, Tiina
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015659
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013093015659
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkastellaan suomalaisen vahinkovakuutusyrityksen puhelinmyyntiyksikön toimintaa. Erityisesti keskitytään siihen, mikä on paras tapa valmentaa kyseistä yksikköä. Opinnäytetyössä käsitellään aiheita motivaatio, johtaminen sekä erityisesti valmentava johtaminen. Tutkimustyötä ovat tukeneet kahden kyseisessä yksikössä toimivan myyntipäällikön haastattelut sekä vuoden 2012 myyntitulokset myyjittäin. Myyntipäälliköt kertoivat vuonna 2012 järjestetyistä valmennuksista.
Edellä mainitut osa-alueet, motivaatio, johtamien sekä valmentava johtaminen ovat keskeisiä asioita valmentamisesta puhuttaessa. Hyvän valmentajan tulee osata motivoida työntekijöitä, jotta nämä saavuttaisivat parhaat mahdolliset myyntitulokset. Valmentavan johtamisen ajatuksena ei ole antaa valmiita vastauksia, vaan kysyä oikeita kysymyksiä ja sitä kautta auttaa yksilöitä itse oivaltamaan asioita. Tämä johtaa parempaan motivaatioon ja parempiin myyntituloksiin, mikä on valmentamisen keskeinen tavoite.
Tarkasteltu puhelinmyyntiyksikkö käytti neljää erilaista valmennustapaa, vierikuunteluja, ryhmäkuunteluja, erilaisia myyntivalmennuksia sekä valmennushetkiä kasvokkain. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmäkuuntelu sekä vierikuuntelu ovat parhaat tavat valmennustavat kyseisessä puhelinmyyntiyksikössä. Vuoden 2012 myyntitulokset vaihtelivat kuukausittain. Tutkimustyön yhtenä tehtävänä oli määritellä, kuinka paljon myyntivalmennukset olivat todellisuudessa vaikuttaneet myyntituloksiin.
Tutkimus osoitti myös selkeästi sen, että haastatellut esimiehet eivät ole voineet käyttää valmentamiseen tarpeeksi aikaa, vaikka he kokivat valmentamisen erityisen tärkeänä osa-alueena työssään. Aikaa tulisi siis jatkossa irrottaa enemmän valmentamiseen. Myös motivointi ja palautteen antaminen olivat tärkeitä asioita heidän mielestään. Myös näihin asioihin tulee jatkossa kiinnittää huomiota entistä tarkemmin. Suomainen johtaminen tulee kokemaan murrosvaiheen lähitulevaisuudessa, ja tavassa johtaa aletaan siirtyä selkeästi enemmän valmentavan johtamisen suuntaan.
Edellä mainitut osa-alueet, motivaatio, johtamien sekä valmentava johtaminen ovat keskeisiä asioita valmentamisesta puhuttaessa. Hyvän valmentajan tulee osata motivoida työntekijöitä, jotta nämä saavuttaisivat parhaat mahdolliset myyntitulokset. Valmentavan johtamisen ajatuksena ei ole antaa valmiita vastauksia, vaan kysyä oikeita kysymyksiä ja sitä kautta auttaa yksilöitä itse oivaltamaan asioita. Tämä johtaa parempaan motivaatioon ja parempiin myyntituloksiin, mikä on valmentamisen keskeinen tavoite.
Tarkasteltu puhelinmyyntiyksikkö käytti neljää erilaista valmennustapaa, vierikuunteluja, ryhmäkuunteluja, erilaisia myyntivalmennuksia sekä valmennushetkiä kasvokkain. Tutkimustulosten perusteella voidaan päätellä, että ryhmäkuuntelu sekä vierikuuntelu ovat parhaat tavat valmennustavat kyseisessä puhelinmyyntiyksikössä. Vuoden 2012 myyntitulokset vaihtelivat kuukausittain. Tutkimustyön yhtenä tehtävänä oli määritellä, kuinka paljon myyntivalmennukset olivat todellisuudessa vaikuttaneet myyntituloksiin.
Tutkimus osoitti myös selkeästi sen, että haastatellut esimiehet eivät ole voineet käyttää valmentamiseen tarpeeksi aikaa, vaikka he kokivat valmentamisen erityisen tärkeänä osa-alueena työssään. Aikaa tulisi siis jatkossa irrottaa enemmän valmentamiseen. Myös motivointi ja palautteen antaminen olivat tärkeitä asioita heidän mielestään. Myös näihin asioihin tulee jatkossa kiinnittää huomiota entistä tarkemmin. Suomainen johtaminen tulee kokemaan murrosvaiheen lähitulevaisuudessa, ja tavassa johtaa aletaan siirtyä selkeästi enemmän valmentavan johtamisen suuntaan.