9.-luokkalaisten koherenssin tunne
Roine, Noora; Knuuttila, Sanni (2013)
Roine, Noora
Knuuttila, Sanni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515522
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092515522
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Porvoossa sijaitsevan Pääskytien yläkoulun 9.-luokkalaisten koherenssin tunnetta peruskoulun loppumisen kriittisessä siirtymävaiheessa. Opinnäytetyö antaa ajankohtaista tietoa nuorten elämänhallinnan tunteesta ja mahdollisesta tuen ja ohjauksen tarpeesta. Tutkimuksessa vertaillaan myös tyttöjen ja poikien elämänhallinnan tunteen eroavaisuuksia tässä nuoruuden ikä- ja siirtymävaiheessa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 130 15–17-vuotiasta nuorta. Tutkimuksessa käytettiin maailmanlaajuisesti tunnettua Aaron Antonovskyn salutogeeniseen teoriaan pohjautuvaa koherenssin tunteen mittaria, SOC-13. Kyselylomakkeessa vastattiin 13 väittämään, jotka pisteytettiin 1-7 pisteisellä Likert -asteikolla. SOC-13 lomake sisälsi koherenssin tunteen eri osa-alueita käsitteleviä kysymyksiä, joita ovat mielekkyys, ymmärrettävyys ja hallittavuus. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui SPSS 18.0 -tilastointiohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että kokonaisvaltaisesti 9.-luokkalaisten koherenssin tunne on heikko tai kohtalainen tässä elämän vaiheessa. Tutkimuksessa tuli ilmi, että poikien koherenssin tunne oli vahvempi kuin tytöillä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä myös se, että nuoret tarvitsevat ehdottomasti lisää tukea ja ohjausta, jotta he pääsevät peruskoulun loputtua jatko-opintoihin tai työelämään paremmin kiinni. Koherenssin tunteeseen tulisi myös kiinnittää huomiota tulevaisuudessa, sillä sen heikko taso voi vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen terveydentilaan.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimukseen osallistui 130 15–17-vuotiasta nuorta. Tutkimuksessa käytettiin maailmanlaajuisesti tunnettua Aaron Antonovskyn salutogeeniseen teoriaan pohjautuvaa koherenssin tunteen mittaria, SOC-13. Kyselylomakkeessa vastattiin 13 väittämään, jotka pisteytettiin 1-7 pisteisellä Likert -asteikolla. SOC-13 lomake sisälsi koherenssin tunteen eri osa-alueita käsitteleviä kysymyksiä, joita ovat mielekkyys, ymmärrettävyys ja hallittavuus. Tutkimusaineiston analysointi tapahtui SPSS 18.0 -tilastointiohjelman avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat sen, että kokonaisvaltaisesti 9.-luokkalaisten koherenssin tunne on heikko tai kohtalainen tässä elämän vaiheessa. Tutkimuksessa tuli ilmi, että poikien koherenssin tunne oli vahvempi kuin tytöillä. Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä myös se, että nuoret tarvitsevat ehdottomasti lisää tukea ja ohjausta, jotta he pääsevät peruskoulun loputtua jatko-opintoihin tai työelämään paremmin kiinni. Koherenssin tunteeseen tulisi myös kiinnittää huomiota tulevaisuudessa, sillä sen heikko taso voi vaikuttaa ihmisen kokonaisvaltaiseen terveydentilaan.