CONSUMER ATTITUDES AND BEHAVIOR WHEN SELECTING A HOLIDAY DESTINATION : Introducing Kurdistan to the Finnish traveler
Palani, Soraya; Sohrabi, Seima (2013)
Palani, Soraya
Sohrabi, Seima
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial 1.0 Finland
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215464
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013092215464
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia miten kuluttajien asenteet, käyttäytymiset ja tietämykset vaikuttavat heihin valitessa lomakohteita. Tämän lisäksi opinnäytetyön tutkijat halusivat esitellä Kurdistan suomalaiselle turisti markkinanalle. Tämän tavoitteen toisena osana oli selvittää suomalaisten turistien asenteet ja tietämykset Kurdistanista, jos he harkitsisivat aluetta matkakohteekseen. Tutkimuksen tavoitteena oli myös nähdä millainen kuva suomalaisilla turisteilla oli Kurdistanista ja olisivatko he halukkaita matkustamaan kohteeseen. Tämän tutkimuksen tutkittavana kohderyhmänä olivat suomalaiset turistit, jotka eivät ole aikaisemmin käyneet Kurdistanissa. Teoreettinen osa perustuu määritelmään, jossa käsitellään asenteita, käyttäytymistä sekä kuluttajien käyttäytymistä matkailussa. Kirjallisuus osa auttaa määrittämään asenteet ja matkakohteiden kuvan komponentit. Tutkimuksen empiirisessä osassa tietoa kerättiin haastattelujen sekä raporttien analysoinnilla käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että Kurdistanilla on hyvät mahdollisuudet muodostua matkailukohteeksi, mutta osa tästä kehityksestä on hyvin kiinni alueen turvallisuus asemasta ja sen sijainnista. Suurimmalla osalla haastatteluista ihmisistä löytyi kiinnostusta, tietoa ja positiivista asennetta kohdetta kohtaan ja he pitivät Kurdistania kauniina, modernina ja houkutteleva paikkana, jota ei tutkimuksen alussa ennakoitu. Vastaajat antoivat myönteisen vastauksen kysyttäessä, matkustaisivatko he Kurdistaniin, toisaalta tämä ei välttämättä takaa sitä, että heidän positiivinen asenne ja tietämys alueesta johtaisivat vierailuun. The aim of the thesis was to study how consumers’ attitudes, behavior and know-ledge affect their choice when selecting a holiday destination. In addition to this the writers of this study wanted to introduce Iraqi Kurdistan to the Finnish tourist market. Another aim was to find out the attitudes and knowledge of the Finnish tourists on Kurdistan when considering the region as a holiday destination. The purpose of the research was to see how Finnish tourists view the region of Kurdistan and if they had the willingness to travel to the location. The target group for this study was Finnish tourists who have not visited Kurdistan. The theoretical framework is based on the definition of the concepts attitudes, behavior and consumer behavior in tourism. The literature review helps to determine attitude and destination image and its components. For the empirical data primary and secondary data were collected by conducting interviews using a qualitative approach as well as by analyzing two published reports. The research was conducted in Vaasa, Finland. The findings of this research seem to suggest that Kurdistan has the potential of one day becoming a popular holiday destination. However, much in this lies on the location and safety, and the security of the region. The majority of the interviewees had the interest, knowledge and a positive attitude and considered Kurdistan as a beautiful, modern and attractive place, which was not anticipated at the outset. The respondents gave an affirmative answer when asked if willing to travel to Kurdistan. However, this does not necessarily confirm that their positive attitude and knowledge will lead to a visit to Kurdistan.