Asiakastyytyväisyyskysely Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen terveyskeskusten vuodeosastojen potilaille
Viljamaa, Maria; Kuivasniemi, Riina; Muilu, Jonna (2013)
Viljamaa, Maria
Kuivasniemi, Riina
Muilu, Jonna
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091715341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091715341
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen terveyskeskusten vuodeosastojen hoidon laatua. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvailla Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen terveyskeskusten vuodeosastojen hoidon laatua tutkimalla potilaiden asiakastyytyväisyyttä hoitoon. Työn tavoitteena oli tuottaa Järvi-Pohjanmaan yhteistoiminta-alueen perusturvalle tietoa hoidon laadusta potilaiden näkökulmasta. Saadut tutkimustulokset mahdollistavat palveluiden kehittämisen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti asiakastyytyväisyyttä vuodeosastolla sekä hoidon laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esitellään asiakastyytyväisyyttä koskevien aikaisempien tutkimuksien keskeisimpiä tutkimustuloksia ja niitä verrataan tässä opinnäytetyössä saatuihin tuloksiin.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu on toteutettu strukturoidulla kysymyslomakkeella marraskuussa 2012. Kysymyslomakkeessa on 22 väittämää ja vastausvaihtoehtoina on Likert-asteikon mukaan viisi asenneväittämää. Lisäksi kysymyslomakkeen lopussa on yksi avoin kysymys. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 28 potilasta, jotka olivat Alajärven akuutti ja pitkäaikaisvuodeosastoilta sekä Vimpelin kuntouttavalta vuodeosastolta. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Potilaat ovat pääosin erittäin tyytyväisiä hoitohenkilökunnan toimintaan, tiedonsaantiin ja ohjeistukseen hoidon aikana sekä osaston tiloihin. Selkeimpänä puutteena esille nousi se, että potilaat kokivat hoitajia olevan liian vähän. Näin ollen hoitohenkilökunnan määrän riittävyyteen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsitellään yleisesti asiakastyytyväisyyttä vuodeosastolla sekä hoidon laatua ja siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi esitellään asiakastyytyväisyyttä koskevien aikaisempien tutkimuksien keskeisimpiä tutkimustuloksia ja niitä verrataan tässä opinnäytetyössä saatuihin tuloksiin.
Tutkimuksessa on käytetty kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineistonkeruu on toteutettu strukturoidulla kysymyslomakkeella marraskuussa 2012. Kysymyslomakkeessa on 22 väittämää ja vastausvaihtoehtoina on Likert-asteikon mukaan viisi asenneväittämää. Lisäksi kysymyslomakkeen lopussa on yksi avoin kysymys. Asiakastyytyväisyyskyselyyn vastasi yhteensä 28 potilasta, jotka olivat Alajärven akuutti ja pitkäaikaisvuodeosastoilta sekä Vimpelin kuntouttavalta vuodeosastolta. Saadut vastaukset analysoitiin SPSS-ohjelmalla.
Potilaat ovat pääosin erittäin tyytyväisiä hoitohenkilökunnan toimintaan, tiedonsaantiin ja ohjeistukseen hoidon aikana sekä osaston tiloihin. Selkeimpänä puutteena esille nousi se, että potilaat kokivat hoitajia olevan liian vähän. Näin ollen hoitohenkilökunnan määrän riittävyyteen tulisi jatkossa kiinnittää huomiota.