Ajosimulaattoriratkaisujen toimivuus P-Drive -ajokyvyn arvioinnissa
Valkeinen, Aino (2013)
Valkeinen, Aino
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082014717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082014717
Tiivistelmä
Suomessa ei ole käytössä strukturoituja liikenteessä tai simulaattorissa tehtäviä ajokyvyn arviointimenetelmiä. Luonnollisessa tilanteessa toteutettua arviointia kuitenkin pidetään edellytyksenä luotettavalle päätöksenteolle ajoluvan säilymiseksi. Ikääntymisen myötä ajokyky heikkenee ja tarvitsemme uusia luotettavia arviointimalleja jo olemassa olevien rinnalle. Tutkimus oli osa RATTI (Ajosimulaattorilla elämystä ja esteettömyyttä arkeen – palvelukonsepti vapaa-ajan palveluihin) -hanketta. Opinnäytetyön tavoitteena sekä hankkeen yksi tavoite oli tarkastella tehtyjen ajosimulaatioratkaisujen toimivuutta P-Drive -ajokyvyn arviointien pilotoinnissa. P-Drive –arviointimenetelmä on ruotsalainen ja se on suomennettu RATTI -hankkeessa opinnäytetyönä 2012. P-Drive -menetelmää on tutkittu sekä liikenteessä että ajosimulaattorissa tehtävissä arvioinneissa.
Simulaatioratkaisujen toimivuutta tarkasteltiin suhteessa suositeltaviin ajokyvyn arviointikäytäntöihin.Tutkimukseen osallistui ajo-oikeutettuja ikääntyviä ajajia. Tehdyssä pilottitutkimuksessa aineistoa kerättiin kahdesta kohteesta: kysymyslomakkeilla ajajien kokemuksista ja P-Drive -arviointien pisteytyksistä. Aineistoa analysoitiin määrällisesti Rasch- analyysillä sekä laadullisesti
kvantifioimalla asiakaskokemuksia.
Simulaattoriratkaisut selkeästi vaikuttivat heikentävästi ajajien P-Drive -arvioinneista saatuihin tuloksiin. Ajajat kokivat simulaatioajamisen vaativaksi ja hyvin erilaiseksi verrattuna normaaliautolla ajamiseen. Ajoskenaario(ajoreitti) osoittautui arviointiin riittämättömäksi. Se oli liian lyhyt, jolloin jotkin ajotapahtumat tapahtuivat vain kerran, kuten pakollinen pysähtyminen. Tämä vaikutti P-Drive arviointitulosten luotettavuuteen. Simulaattoriratkaisujen muuttaminen autenttisimmiksi sekä simulaattorin että ajotehtävien osalta, on välttämätöntä luotettavan arvioinnin mahdollistamiseksi. Tulevaisuuden haasteena on pilotoida ja tutkia suomennetun P-Drive -menetelmän toimivuutta oikeissa autenttisissa liikennetilanteissa.
Simulaatioratkaisujen toimivuutta tarkasteltiin suhteessa suositeltaviin ajokyvyn arviointikäytäntöihin.Tutkimukseen osallistui ajo-oikeutettuja ikääntyviä ajajia. Tehdyssä pilottitutkimuksessa aineistoa kerättiin kahdesta kohteesta: kysymyslomakkeilla ajajien kokemuksista ja P-Drive -arviointien pisteytyksistä. Aineistoa analysoitiin määrällisesti Rasch- analyysillä sekä laadullisesti
kvantifioimalla asiakaskokemuksia.
Simulaattoriratkaisut selkeästi vaikuttivat heikentävästi ajajien P-Drive -arvioinneista saatuihin tuloksiin. Ajajat kokivat simulaatioajamisen vaativaksi ja hyvin erilaiseksi verrattuna normaaliautolla ajamiseen. Ajoskenaario(ajoreitti) osoittautui arviointiin riittämättömäksi. Se oli liian lyhyt, jolloin jotkin ajotapahtumat tapahtuivat vain kerran, kuten pakollinen pysähtyminen. Tämä vaikutti P-Drive arviointitulosten luotettavuuteen. Simulaattoriratkaisujen muuttaminen autenttisimmiksi sekä simulaattorin että ajotehtävien osalta, on välttämätöntä luotettavan arvioinnin mahdollistamiseksi. Tulevaisuuden haasteena on pilotoida ja tutkia suomennetun P-Drive -menetelmän toimivuutta oikeissa autenttisissa liikennetilanteissa.