Ohjeistus puhelimessa tapahtuvaan hoidon tarpeen arvioon Mäntänvuoren Terveys Oy:lle
Pirttilahti, Tea; Alakangas, Jasmiina (2013)
Pirttilahti, Tea
Alakangas, Jasmiina
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013091115202
Tiivistelmä
Mäntänvuoren Terveys Oy:n Mänttä-Vilppulan terveyskeskuksessa hoidon tarpeen arviointia, potilaan ohjausta ja priorisointia hoitaja tekee pääsääntöisesti puhelimitse. Opinnäytetyömme idea on työelämälähtöinen. Tarkoituksena oli tehdä puhelimessa tapahtuvaan hoidon tarpeen arvioon ohjeistus Mäntänvuoren Terveys Oy:lle. Ohjeistuksen tavoitteena on lisätä potilas turvallisuutta, kustannusten säästöä ja vastaanoton toimivuutta. Oikea ja toimiva hoidon tarpeen arviointi takaa toimivan ajanvarausjärjestelmän, josta hyötyy niin potilaat kuin terveyskeskus. Tehtävinä oli selvittää mitä on hoidon tarpeen arviointi puhelimitse, mitä on kiireetön hoito sekä miten hoidon tarpeen arviointia toteutetaan.
Ohjeistus antaa perusteet hoidon tarpeen arviointiin ja tukee arvioinnin tekoa. Se sisältää tietoa ajantasaisesta lainsäädännöstä terveyskeskuksessa tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnista ja puhelintyöstä. Ohjeistukseen on sisällytetty esimerkki siitä millä aikataululla potilas oirekuvan perusteella ohjautuu hoitoon. Hoidon tarpeen arvio on terveydenhuollossa nykypäivää ja sen toteuttaminen on tullut käytäntöön hoitotakuun myötä. Toteutuksessa on kirjavia käytäntöjä ja niiden yhtenäistämiseen on syytä paneutua. Opinnäytetyömme avaa hoidon tarpeen arvion perustan miksi sitä tehdään.
Kehitysideana tulevaisuudessa olisi tehdä työyksikössä hoitajille taskuopas hoitopoluista tai hoitoon ohjautumisesta oireiden mukaan, jolloin se olisi looginen eteneminen potilaan hoidon kehittämisessä sekä hoitajien ammatillisen osaamisen tukena.
Ohjeistus antaa perusteet hoidon tarpeen arviointiin ja tukee arvioinnin tekoa. Se sisältää tietoa ajantasaisesta lainsäädännöstä terveyskeskuksessa tapahtuvasta hoidon tarpeen arvioinnista ja puhelintyöstä. Ohjeistukseen on sisällytetty esimerkki siitä millä aikataululla potilas oirekuvan perusteella ohjautuu hoitoon. Hoidon tarpeen arvio on terveydenhuollossa nykypäivää ja sen toteuttaminen on tullut käytäntöön hoitotakuun myötä. Toteutuksessa on kirjavia käytäntöjä ja niiden yhtenäistämiseen on syytä paneutua. Opinnäytetyömme avaa hoidon tarpeen arvion perustan miksi sitä tehdään.
Kehitysideana tulevaisuudessa olisi tehdä työyksikössä hoitajille taskuopas hoitopoluista tai hoitoon ohjautumisesta oireiden mukaan, jolloin se olisi looginen eteneminen potilaan hoidon kehittämisessä sekä hoitajien ammatillisen osaamisen tukena.