Tehostettu tuki ja psykososiaalinen oppilashuolto 9.-luokkalaisten näkökulmasta
Laurila, Niina (2013)
Laurila, Niina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615019
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013090615019
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten oppilaat ovat kokeneet tehostetun tuen ja minkälaisena he näkevät psykososiaalisen oppilashuollon roolin koulunkäynnin tukena. Tutkimus on laadullinen tutkimus, joka toteutettiin teemahaastatteluilla. Tutkimukseen osallistui 10 oppilasta.
Tutkimuksen teoria perustuu sekä kolmiportaisen ja tehostetun tuen, että psykososiaa-lisen oppilashuollon tarkasteluun. Jälkimmäisessä koulukuraattorityö on painotettuna.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkimustulosten mukaan oppilaat olivat tyytyväisiä saamaansa tehostettuun tukeen ja kokivat sen hyödyttäneen oppimista. Kun oppilaalla oli selkeä tavoite jatko-opintojen suhteen, nousi opiskelumotivaatio samanaikaisesti. Tehostetun tuen pedagogiset ratkaisut ja oman motivaation löytymisen nuoret kokivat parhaimmiksi koulunkäyntiä edistäviksi seikoiksi. Psykososiaalisesta tuesta oli hyviä ja neutraaleja kokemuksia. Koulukuraattori nähtiin enemmän yksityiselämän kuin koulunkäynnin pulmissa tukevaksi. Yleinen mielikuva oli, että psykososiaalinen tuki on olemassa oppilasta varten, tukena ja auttajana. Toisaalta jotkut näkivät roolin lähinnä kontrolloijana.
Tutkimuksen teoria perustuu sekä kolmiportaisen ja tehostetun tuen, että psykososiaa-lisen oppilashuollon tarkasteluun. Jälkimmäisessä koulukuraattorityö on painotettuna.
Aineisto analysoitiin teemoitellen. Tutkimustulosten mukaan oppilaat olivat tyytyväisiä saamaansa tehostettuun tukeen ja kokivat sen hyödyttäneen oppimista. Kun oppilaalla oli selkeä tavoite jatko-opintojen suhteen, nousi opiskelumotivaatio samanaikaisesti. Tehostetun tuen pedagogiset ratkaisut ja oman motivaation löytymisen nuoret kokivat parhaimmiksi koulunkäyntiä edistäviksi seikoiksi. Psykososiaalisesta tuesta oli hyviä ja neutraaleja kokemuksia. Koulukuraattori nähtiin enemmän yksityiselämän kuin koulunkäynnin pulmissa tukevaksi. Yleinen mielikuva oli, että psykososiaalinen tuki on olemassa oppilasta varten, tukena ja auttajana. Toisaalta jotkut näkivät roolin lähinnä kontrolloijana.