HYVÄ PEREHDYTYS – HELPOMPI TAPA ALOITTAA TYÖT : Oulaisten ammattiopiston ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikön opetushenkilöstön perehdytyksen kehittäminen
Nauha, Minna (2013)
Nauha, Minna
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082814820
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013082814820
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen, sillä se koostuu kahdesta osasta. Ensimmäinen ja toiminnallinen osa on perehdytyskansio Oulaisten ammattiopiston ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikön opetushenkilöstölle. Toinen osa on raportti, jossa paneuduttiin perehdyttämiseen ja työnopastukseen liittyviin kysymyksiin. Työn tilaajana oli Oulaisten ammattiopiston ravitsemis- ja puhdistuspalveluyksikkö.
Perehdytyskansion toteutuksessa käytettiin pohjana yksikön päätoimisille opettajille tehdyn kyselyn vastauksia. Kysely toteutettiin työpaikalla työpäivän aikana, joten kaikki päätoimiset opettajat vastasivat kyselyyn. Kyselyllä haluttiin selvittää oppilaitoksessa jo työskentelevien opettajien omia kokemuksia perehdytyksestä sekä heidän kehittämisehdotuksiaan uusien opettajien perehdyttämiseen. Uuden perehdytyskansion tavoitteena on toimia kattavana tukipakettina perehdyttäjälle, mutta myös tukimateriaalina vanhemmille työntekijöille. Opinnäytetyön toiminnallinen osio, perehdytyskansio, on tilaajan toiveesta salainen.
Raporttiosuudessa selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat onnistuneeseen perehdyttämiseen. Siinä käsitellään perehdyttämisen lähtökohtia, miten jokainen oppija on erilainen. Raportissa nostettiin esiin perehdyttämisessä käytettäviä erilaisia menetelmiä. Lisäksi selvitettiin, mitkä ovat perehdyttämisen hyödyt niin työnantajalle kuin työntekijälle. Raportissa pohditaan, mikä on hiljainen tieto ja miten se saadaan siirtymään uusille työntekijöille. Lopuksi esitellään koko perehdyttämisprosessi, miten se voidaan onnistuneesti toteuttaa.
Perehdytyskansion toteutuksessa käytettiin pohjana yksikön päätoimisille opettajille tehdyn kyselyn vastauksia. Kysely toteutettiin työpaikalla työpäivän aikana, joten kaikki päätoimiset opettajat vastasivat kyselyyn. Kyselyllä haluttiin selvittää oppilaitoksessa jo työskentelevien opettajien omia kokemuksia perehdytyksestä sekä heidän kehittämisehdotuksiaan uusien opettajien perehdyttämiseen. Uuden perehdytyskansion tavoitteena on toimia kattavana tukipakettina perehdyttäjälle, mutta myös tukimateriaalina vanhemmille työntekijöille. Opinnäytetyön toiminnallinen osio, perehdytyskansio, on tilaajan toiveesta salainen.
Raporttiosuudessa selvitettiin, mitkä asiat vaikuttavat onnistuneeseen perehdyttämiseen. Siinä käsitellään perehdyttämisen lähtökohtia, miten jokainen oppija on erilainen. Raportissa nostettiin esiin perehdyttämisessä käytettäviä erilaisia menetelmiä. Lisäksi selvitettiin, mitkä ovat perehdyttämisen hyödyt niin työnantajalle kuin työntekijälle. Raportissa pohditaan, mikä on hiljainen tieto ja miten se saadaan siirtymään uusille työntekijöille. Lopuksi esitellään koko perehdyttämisprosessi, miten se voidaan onnistuneesti toteuttaa.