Hip hop on totta : omakohtainen näkökulma Hip Hop -kulttuuriin ja sen mahdollisuuksiin tanssikasvattajan työssä
Makkonen, Mikko (2013)
Makkonen, Mikko
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080514625
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080514625
Tiivistelmä
Tämä tutkielma on kirjoitettu osana tanssinopettajan tutkinnon (AMK) taiteellista opinnäytetyötä. Taiteellinen osa opinnäytetyöstä on koreografia manIDea kolmelle tanssijalle. Teos lukeutui toukokuussa 2013 Turun Taideakatemian Köysiteatterissa järjestetyn Köydet Irti! -festivaalin ohjelmistoon.
Tutkielma pohjautuu kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin Hip Hop -kulttuurin parissa kasvamisesta, sekä pohtii Hip Hopin ja katutanssilajien mahdollisuuksia tanssikasvatuksellisina työkaluina. Tutkielman tarkoituksena on antaa realistinen ja faktapitoinen kuvaus Hip Hopista alakulttuurina ulkomailla ja Suomessa, sekä tarjota tietoa aihealueeseen laajempaa perehtymistä varten. Yksi päälähteistä on Jeff Changin kirjateos Can’t Stop Won’t Stop, jota kirjoittaja käyttää täydentääkseen henkilöhistoriastaan ammennettua tietoa.
Tutkielma jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa avataan Hip Hopin syntytekijöitä, historiaa ja sen kehitystä maailmanlaajuiseksi kulttuuri-ilmiöksi. Toinen osa avaa kirjoittajan suhdetta Hip Hop -kulttuuriin ja peilaa subjektiivisesti katu- ja taidetanssien luonteita. Kolmannessa osassa raportoidaan MIMO, Moving In, Moving On! –hankkeen VALMO -ryhmässä toteutettu Hip Hop -lähtöinen tanssityöpajaprojekti keväältä 2012, jonka tarkoitus on havainnollistaa Hip Hopin mahdollisuuksia nuoriso- ja sosiaalityössä.
Tutkielma pohjautuu kirjoittajan omakohtaisiin kokemuksiin Hip Hop -kulttuurin parissa kasvamisesta, sekä pohtii Hip Hopin ja katutanssilajien mahdollisuuksia tanssikasvatuksellisina työkaluina. Tutkielman tarkoituksena on antaa realistinen ja faktapitoinen kuvaus Hip Hopista alakulttuurina ulkomailla ja Suomessa, sekä tarjota tietoa aihealueeseen laajempaa perehtymistä varten. Yksi päälähteistä on Jeff Changin kirjateos Can’t Stop Won’t Stop, jota kirjoittaja käyttää täydentääkseen henkilöhistoriastaan ammennettua tietoa.
Tutkielma jakautuu neljään osaan. Ensimmäisessä osassa avataan Hip Hopin syntytekijöitä, historiaa ja sen kehitystä maailmanlaajuiseksi kulttuuri-ilmiöksi. Toinen osa avaa kirjoittajan suhdetta Hip Hop -kulttuuriin ja peilaa subjektiivisesti katu- ja taidetanssien luonteita. Kolmannessa osassa raportoidaan MIMO, Moving In, Moving On! –hankkeen VALMO -ryhmässä toteutettu Hip Hop -lähtöinen tanssityöpajaprojekti keväältä 2012, jonka tarkoitus on havainnollistaa Hip Hopin mahdollisuuksia nuoriso- ja sosiaalityössä.