Asiakastyytyväisyyden edistäminen Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin terveysasemilla
Haakana, Mari; Näppi, Katri (2013)
Haakana, Mari
Näppi, Katri
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080114616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013080114616
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Etelä-Karjalan sosiaali- ja terveyspiirin eli Eksoten terveysasemien palveluja ja toimintaa asiakastyytyväisyyden edistämiseksi. Terveysasemilla tehtiin vuonna 2011 asiakastyytyväisyystutkimus, jonka kysymykset käsittelivät terveysasemien lääkärien ja sairaanhoitajien ajanvaraus- ja päivystysvastaanottoja sekä laboratorion ja röntgenin palveluja. Kyselylomakkeen lopussa oli avoin kysymys, johon sai kirjoittaa mielipiteitä ja tarkennuksia terveysasemakäynnistä. Sammonlahden terveysasema osallistui vuosi-na 2012 – 2013 Hyvä vastaanotto -hankkeeseen, jonka tavoitteena ovat palve-luiden saatavuuden ja työn hallinnan parantaminen sekä omien työtapojen kehittäminen.
Opinnäytetyössä analysoitiin aineistolähtöisesti Eksoten terveysasemien asia-kastyytyväisyystutkimuksen avoimen kysymyksen vastaukset sekä perehdyttiin kehittämistyöhön osallistumalla Sammonlahden terveysaseman henkilökunnan kanssa Hyvä vastaanotto -hankkeeseen. Lisäksi kuvattiin kehittämistyön aiheut-tamia muutoksia asiakkaiden saamaan palveluun. Kehittämisehdotuksia laadittiin Eksoten terveysasemien asiakkaiden saaman palvelun parantamiseksi.
Asiakkuuden toteutumiskokemukset terveysasemien toiminnasta koskivat palveluiden saatavuutta, palvelutapahtumaa ja terveysaseman ympäristöä. Puhelimitse tapahtuvasta yhteydenotosta terveysasemaan ja vastaanottoajan saamisesta asiakkaat antoivat kielteistä palautetta. Palvelutapahtumaan liittyen yksityisyyden suojan puutteellisuus ja odotusajan pituus vastaanotolle olivat muutosta vaativia asioita. Parkkipaikkojen vähyys vaikeutti asiointia. Sammonlahden terveysasemalla Hyvä vastaanotto -hanke toi muutoksia palveluiden saatavuu-teen ja palvelutapahtumaan. Terveysasemalla kehitettiin hoitajien ja lääkäreiden päivystysvastaanottoa, lääkäri-hoitaja työparityöskentelyä, ajanvarausta, hoidon tarpeen arviointia ja ajanvarausvastaanottoja.
Jatkotutkimuksina voisi Sammonlahden terveysaseman asiakkaille tehdä asiakastyytyväissyystutkimuksen, josta saatuja tutkimustuloksia verrattaisiin ennen Hyvä vastaanotto -hanketta tehtyyn asiakastyytyväisyystutkimukseen. Henkilöstölle suunnatussa tutkimuksessa voitaisiin tutkia toimintatapojen muutosten
vaikutuksia työssä suoriutumiseen, työssä jaksamiseen ja työtyytyväisyyteen.
Opinnäytetyössä analysoitiin aineistolähtöisesti Eksoten terveysasemien asia-kastyytyväisyystutkimuksen avoimen kysymyksen vastaukset sekä perehdyttiin kehittämistyöhön osallistumalla Sammonlahden terveysaseman henkilökunnan kanssa Hyvä vastaanotto -hankkeeseen. Lisäksi kuvattiin kehittämistyön aiheut-tamia muutoksia asiakkaiden saamaan palveluun. Kehittämisehdotuksia laadittiin Eksoten terveysasemien asiakkaiden saaman palvelun parantamiseksi.
Asiakkuuden toteutumiskokemukset terveysasemien toiminnasta koskivat palveluiden saatavuutta, palvelutapahtumaa ja terveysaseman ympäristöä. Puhelimitse tapahtuvasta yhteydenotosta terveysasemaan ja vastaanottoajan saamisesta asiakkaat antoivat kielteistä palautetta. Palvelutapahtumaan liittyen yksityisyyden suojan puutteellisuus ja odotusajan pituus vastaanotolle olivat muutosta vaativia asioita. Parkkipaikkojen vähyys vaikeutti asiointia. Sammonlahden terveysasemalla Hyvä vastaanotto -hanke toi muutoksia palveluiden saatavuu-teen ja palvelutapahtumaan. Terveysasemalla kehitettiin hoitajien ja lääkäreiden päivystysvastaanottoa, lääkäri-hoitaja työparityöskentelyä, ajanvarausta, hoidon tarpeen arviointia ja ajanvarausvastaanottoja.
Jatkotutkimuksina voisi Sammonlahden terveysaseman asiakkaille tehdä asiakastyytyväissyystutkimuksen, josta saatuja tutkimustuloksia verrattaisiin ennen Hyvä vastaanotto -hanketta tehtyyn asiakastyytyväisyystutkimukseen. Henkilöstölle suunnatussa tutkimuksessa voitaisiin tutkia toimintatapojen muutosten
vaikutuksia työssä suoriutumiseen, työssä jaksamiseen ja työtyytyväisyyteen.