Ympäristöarvojen vaikutus asiakkaiden ostokäyttäytymiseen : Case Botnia Events
Heiskanen, Laura (2013)
Heiskanen, Laura
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814325
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Botnia Eventsille, joka on vaasalainen elämys- ja kokouspalveluihin erikoistunut yritys. Ympäristön kunnioitus on yksi Botnia Eventsin arvoista, jolloin haluttiin luonnollisesti tutkia myös heidän avainasiakkaidensa arvoja ympäristöä kohtaan. Tutkimusongelmaksi muodostui Botnia Eventsin asiakkaiden ympäristöarvojen vaikutus heidän ostokäyttäytymiseensä. Osaongelmana tarkasteltiin myös asiakkaiden yleistä käyttäytymistä heidän ostaessaan palveluita Botnia Eventsiltä. Tavoitteena oli selvittää, kannattaako Botnia Eventsin lähteä kehittämään ympäristövastuullisia palveluitaan yhä edelleen ja onko niiden markkinoiminen kannattavaa. Tutkimuksessa käytetyt teoriat käsittelevät yritysten ympäristövastuuta, arvoja ja niiden muodostumista, imagon ja maineen vaikutuksia yritykseen ja sen sidos-ryhmiin, business to business-suhteita ja -ostokäyttäytymistä, sekä lopuksi vielä business to business-viestintää. Tutkimuksessa käytettiin niin kvantitatiivista kuin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää, joita varten haastateltiin kymmentä Botnia Eventsin pitkäaikaisasiakasta. Haastattelut tehtiin puhelimitse. Tutkimustuloksista selvisi, että suurin osa haastatteluun osallistuneista yrityksistä ottaa ympäristöarvot huomioon omassa toiminnassaan. Suurin osa haastateltavista ei kuitenkaan koe heidän yrityksensä ohjeistavan heitä seuraamaan yhteistyökumppaneiden kehitystä ympäristön suojelemisessa. Tulokset osoittavat kuitenkin, että yrityksen arvojen lisäksi myös haastateltavien omat ympäristöarvot vaikuttavat ostopäätöksen tekemiseen Botnia Eventsin palveluiden hankinnassa ja suurin osa kokee ympäristövastuullisten palveluiden luovan positiivista mielikuvaa palveluntarjoajasta. Tulosten perusteella Botnia Eventsin olisi suotavaa panostaa ympäristövastuun kehittämiseen ja sen markkinoimiseen. Tutkimus havainnollisti myös, että asiakkaat vertailevat paljon elämys- ja kokouspalveluiden tarjontaa, sekä seuraavat alan kehittymistä uusien palveluiden suhteen. Asiakkaat hyö-dyntävät palveluiden hankinnassa myös läheisiä välejään Botnia Eventsiin.