Fyyrapaja - ohjaavan koulutuksen kehittäminen : Jälkiohjaus ja työssäoppiminen
Uzunkodalak, Anne (2013)
Uzunkodalak, Anne
Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu Lapin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061814377
Tiivistelmä
Kehittämishankkeen aiheena oli Fyyrapaja - ohjaavan koulutuksen kehittäminen. Miten koulutusta voitaisiin kehittää niin, että tulokset olisivat parempia kuin ennen? Tavoitteena oli selvittää voidaanko jälkiohjausviikolla vaikuttaa työllistymiseen. Tarkoitus oli myös selvittää jälkiohjauksen ja jälkiohjausviikon sekä työssäoppimisjakson merkitystä opiskelijalle, työllistymisprosessissa.
Selvitys tehtiin tutustumalla työ- ja elinkeinoministeriön raportteihin, ohjaavaan koulutukseen ja ohjaukseen liittyvään kirjallisuuteen ja aiheesta tehtyihin useisiin tutkimuksiin. Selvitys perustuu myös kirjoittajan omiin kokemuksiin ohjaavasta koulutuksesta työ- ja elinkeinotoimiston koulutusten vastuuhenkilönä. Aineisto saatiin työ- ja elinkeinotoimiston asiakasrekisteristä (URA). Rekisteristä poimittiin perustiedot Fyyrapaja -koulutuksista ja opiskelijoista. Lisäksi poimittiin tiedot opiskelijoiden työllisyystilanteesta koulutuksen päätyttyä sekä kolme ja kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen. Aineistoa kerättiin myös kuuden Fyyrapajaan osallistuneet opiskelijan teemahaastatteluilla.
Jälkiohjaus on opiskelijoiden mielestä erittäin tärkeä osa koulutusta. Aineiston perusteella erillisellä jälkiohjausviikolla näyttäisi olevan positiivista vaikutusta, jos ei suoraan työllistymiseen niin työnhaun aktivoitumiseen. Työssäoppimisjaksolla oli heidän mukaansa kuitenkin eniten merkitystä heidän tilanteessaan ja he pitivät sitä tärkeimpänä osana koulutusta. Opiskelijoiden mielestä kaikkien kolmen osan, työnhakuvalmennuksen, jälkiohjauksen ja työssäoppimisen tulee kuulua samaan palvelukokonaisuuteen. Kaikkia niitä tarvitaan eivätkä ne saisi olla irrallisia toimenpiteitä. Ohjaava koulutus/valmennus voi silloin olla oiva työkalu työllistymiseen.
Selvitys tehtiin tutustumalla työ- ja elinkeinoministeriön raportteihin, ohjaavaan koulutukseen ja ohjaukseen liittyvään kirjallisuuteen ja aiheesta tehtyihin useisiin tutkimuksiin. Selvitys perustuu myös kirjoittajan omiin kokemuksiin ohjaavasta koulutuksesta työ- ja elinkeinotoimiston koulutusten vastuuhenkilönä. Aineisto saatiin työ- ja elinkeinotoimiston asiakasrekisteristä (URA). Rekisteristä poimittiin perustiedot Fyyrapaja -koulutuksista ja opiskelijoista. Lisäksi poimittiin tiedot opiskelijoiden työllisyystilanteesta koulutuksen päätyttyä sekä kolme ja kuusi kuukautta koulutuksen jälkeen. Aineistoa kerättiin myös kuuden Fyyrapajaan osallistuneet opiskelijan teemahaastatteluilla.
Jälkiohjaus on opiskelijoiden mielestä erittäin tärkeä osa koulutusta. Aineiston perusteella erillisellä jälkiohjausviikolla näyttäisi olevan positiivista vaikutusta, jos ei suoraan työllistymiseen niin työnhaun aktivoitumiseen. Työssäoppimisjaksolla oli heidän mukaansa kuitenkin eniten merkitystä heidän tilanteessaan ja he pitivät sitä tärkeimpänä osana koulutusta. Opiskelijoiden mielestä kaikkien kolmen osan, työnhakuvalmennuksen, jälkiohjauksen ja työssäoppimisen tulee kuulua samaan palvelukokonaisuuteen. Kaikkia niitä tarvitaan eivätkä ne saisi olla irrallisia toimenpiteitä. Ohjaava koulutus/valmennus voi silloin olla oiva työkalu työllistymiseen.