Yrityksen yhteiskuntavastuu : case: Ivana Helsinki
Nahari, Niilo (2013)
Nahari, Niilo
Lahden ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213957
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213957
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella ja selvittää tapausyritys Ivana Helsingin sekä tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskuntavastuuta. Yhteiskunnallisesta vastuusta on tullut tärkeä osa liiketoimintaa myös pienille yrityksille. Tiedon määrän lisääntyessä lisääntyy myös kuluttajien tietämys. Kuluttajilla on yhä selkeämpi kuva yrityksen toiminnasta ja he myös vaativat yrityksiltä enemmän. Internet-aikakausi on selkeästi lisännyt kuluttajan valinnanvaraa tuotteisiin ja palveluihin. Yritysten tulee toimia vastuullisesti, jottei menetä asiakas-tyytyväisyyttä ja -uskollisuutta. Vastuullinen toiminta antaa yritykselle myös julkisuutta ja näkyvyyttä.
Tämän työn teoriaosuudessa tarkastellaan työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten suomalaista, taloudellista ja sosiaalista vastuu sekä ympäristövastuuta. Osuudessa käydään myös läpi tekstiili- ja vaatetusalan vastuuta. Case-osuudessa käsitellään teorian aihepiirejä tapausyrityksen Ivana Helsingin sekä tehdyn haastattelun kannalta. Työn aihe on ajankohtainen, sillä yleistä keskustelua yritysten vastuista käydään, esimerkiksi tämän vuoden huhtikuun lopussa, kun 1100 ihmistä kuoli vaatetehtaan romahdettua Bangladeshissa. Aiheen valintaan vaikutti, ajankohtaisuuden lisäksi, se, ettei tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskuntavastuuta ole käsitelty paljon. Case-yrityksen valintaan vaikuttivat omat henkilökohtaiset kokemukseni, jotka sain ollessani tapausyrityksessä työharjoittelussa.
Haastattelun avulla saatiin tietoa yrityksen yhteiskuntavastuusta ja arvomaailmasta. Haastattelun pohjalta ilmeni, että nykymaailmassa pärjätäkseen yritykselle ei riitä vähimmäisvaatimukset, kuten lainkuuliaisuus. Yrityksen on oltava kiinnostava ja otettava yhteiskunnallista vastuuta. Vastuullisen toiminnan pitäisi olla jokaiselle yritykselle normi.
Tämän työn teoriaosuudessa tarkastellaan työn kannalta keskeisiä käsitteitä, kuten suomalaista, taloudellista ja sosiaalista vastuu sekä ympäristövastuuta. Osuudessa käydään myös läpi tekstiili- ja vaatetusalan vastuuta. Case-osuudessa käsitellään teorian aihepiirejä tapausyrityksen Ivana Helsingin sekä tehdyn haastattelun kannalta. Työn aihe on ajankohtainen, sillä yleistä keskustelua yritysten vastuista käydään, esimerkiksi tämän vuoden huhtikuun lopussa, kun 1100 ihmistä kuoli vaatetehtaan romahdettua Bangladeshissa. Aiheen valintaan vaikutti, ajankohtaisuuden lisäksi, se, ettei tekstiili- ja vaatetusalan yhteiskuntavastuuta ole käsitelty paljon. Case-yrityksen valintaan vaikuttivat omat henkilökohtaiset kokemukseni, jotka sain ollessani tapausyrityksessä työharjoittelussa.
Haastattelun avulla saatiin tietoa yrityksen yhteiskuntavastuusta ja arvomaailmasta. Haastattelun pohjalta ilmeni, että nykymaailmassa pärjätäkseen yritykselle ei riitä vähimmäisvaatimukset, kuten lainkuuliaisuus. Yrityksen on oltava kiinnostava ja otettava yhteiskunnallista vastuuta. Vastuullisen toiminnan pitäisi olla jokaiselle yritykselle normi.