Facebook yrityksen työkaluna : case Hyvinvoiva Salo -messut
Sjöholm, Hanna (2013)
Sjöholm, Hanna
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061414123
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Facebookin käyttöä yrityksen näkökulmasta. Opinnäytetyö toimii oppaana Facebookin käyttöönottoa harkitsevalle yritykselle. Se vastaa kysymyksiin, mitä tarvitaan Facebook-sivun luomiseen, miten Facebook-mainontaa tehdään ja miten luodaan Facebook-sovellus. Opinnäytetyössä kerrotaan myös markkinoiden muutoksesta, joka auttaa ymmärtämään sosialalisen median käyttäytymismalleja.
Teoriaosuudessa käydään läpi vaihe vaiheelta Facebook-sivun ja mainosten sekä sovellusten tekeminen. Opinnäytetyö rakentuu Hyvinvoiva Salo –messu case:n ympärille. Hyvinvoiva Salo –messut on Salossa ensimmäisen kerran toukokuussa 2013 järjestettävä hyvinvointitapahtuma. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkinä Hyvinvoiva Salo –messujen Facebook-sivuja.
Tutkimusosiossa haastatellaan pienen paikallisen yrityksen edustajaa, joka käyttää Facebookia aktiivisesti sekä Facebook-ammattilaista, joka toimii työssään päivittäin Facebookin parissa.
Tulosten mukaan Facebook nähdään kustannustehokkaana ja reaaliaikaisena ratkaisuna yrityksen mainontaan. Facebook tavoittaa asiakkaat ja mainonta voidaan kohdistaa tarkkaan rajatulle kohderyhmänä. Se lähentää asiakkaiden ja yritysten vuorovaikutusta ja antaa yritykselle kasvot. Facebookin tulevaisuus nähdään positiivisena osana yritysten arkipäivää.
Teoriaosuudessa käydään läpi vaihe vaiheelta Facebook-sivun ja mainosten sekä sovellusten tekeminen. Opinnäytetyö rakentuu Hyvinvoiva Salo –messu case:n ympärille. Hyvinvoiva Salo –messut on Salossa ensimmäisen kerran toukokuussa 2013 järjestettävä hyvinvointitapahtuma. Opinnäytetyössä käytetään esimerkkinä Hyvinvoiva Salo –messujen Facebook-sivuja.
Tutkimusosiossa haastatellaan pienen paikallisen yrityksen edustajaa, joka käyttää Facebookia aktiivisesti sekä Facebook-ammattilaista, joka toimii työssään päivittäin Facebookin parissa.
Tulosten mukaan Facebook nähdään kustannustehokkaana ja reaaliaikaisena ratkaisuna yrityksen mainontaan. Facebook tavoittaa asiakkaat ja mainonta voidaan kohdistaa tarkkaan rajatulle kohderyhmänä. Se lähentää asiakkaiden ja yritysten vuorovaikutusta ja antaa yritykselle kasvot. Facebookin tulevaisuus nähdään positiivisena osana yritysten arkipäivää.