DCF - tuotesarjan lanseeraus
Vainio, Satu (2012)
Vainio, Satu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613391
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060613391
Tiivistelmä
Suomalainen kosmetiikan maahantuontiyritys Riimin Oy maahantuo laadukkaita kosmetiikka-tuotteita sekä kouluttaa jälleenmyyjiä ja alan ammattilaisia. Yritys lanseerasi DCF erikoiskasvohoito -tuotesarjan Suomen markkinoille syksyllä 2012. Tuotesarja kuuluu italialaiselle Revebel brändille. Lanseerattava tuotesarja on nimeltään DCF eli Dermo Cosmetics Formula -erikoiskasvohoito, joka on tarkoitettu kauneushoitoloihin kosmetologien käytettäväksi ammattihoidoksi. Tuotesarja on kehitetty hoitamaan tehokkaasti kasvojen ihoa. Tämä kemiallinen kasvojen kuorinta sisältää alfaketohappoja, alfahydroksihappoja ja betahydroksihappoja, joiden ansiosta hoidoilla saadaan aikaan tehokas, mutta samalla hellävarainen syväkuorinta iholle. Hoito ei sisällä lainkaan mekaanista kuorintaa, joka saattaa olla kivuliasta ja ihoa voimakkaasti ärsyttävää. Tämän takia herkkäkään iho ei yleensä hoidon jälkeen punoita voimakkaasti.
Tämän opinnäytetyön aiheena on DCF -tuotesarjan lanseerauksen ja markkinoinnin suunnittelu sekä osittainen toteutus. Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata DCF -tuotesarjan lanseerausprosessin käynnistymisestä lehdistötilaisuuden muodossa sekä suunnitella DCF -tuotesarjalle muita markkinointikeinoja. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä Riimin Oy:n kanssa.
Lanseerauksen tavoitteena on lisätä Revebel brändin tunnettuutta ja saada DCF -tuotesarja kohderyhmän tietoisuuteen mahdollisimman laajasti. Tämän lisäksi tavoitteena on myös he-rättää kiinnostusta ja tätä kautta tuoda tuotesarja näyttävästi markkinoille.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin tavoitteista, lanseerauksen päävaiheista, lanseerauksen toteutuksesta sekä markkinoinnin suunnittelussa käytetyistä keinoista. Teoriassa käsitellään myös tapahtumamarkkinointia, sillä tuotesarjan lanseerausprosessi käynnistyi lehdistötilaisuudella eli tapahtumalla.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu lanseerauksen suunnittelusta, riskien ja tavoitteiden kartoituksesta sekä itse lehdistötilaisuuden toteutuksesta. Tämän lisäksi opinnäytetyö pitää sisällään suunnitelman muista lanseerauksessa käytettävistä markkinointikeinoista.
Haastetta tuotesarjan onnistuneeseen lanseeraukseen toivat tapahtuman luonteen ja aikataulujen vaihtelut, koska lanseeraus ja markkinointi suunniteltiin oikealle yritykselle oikeaan tarpeeseen.
Tämän opinnäytetyön aiheena on DCF -tuotesarjan lanseerauksen ja markkinoinnin suunnittelu sekä osittainen toteutus. Opinnäytetyön tarkoituksena on vastata DCF -tuotesarjan lanseerausprosessin käynnistymisestä lehdistötilaisuuden muodossa sekä suunnitella DCF -tuotesarjalle muita markkinointikeinoja. Opinnäytetyö tehdään yhteistyössä Riimin Oy:n kanssa.
Lanseerauksen tavoitteena on lisätä Revebel brändin tunnettuutta ja saada DCF -tuotesarja kohderyhmän tietoisuuteen mahdollisimman laajasti. Tämän lisäksi tavoitteena on myös he-rättää kiinnostusta ja tätä kautta tuoda tuotesarja näyttävästi markkinoille.
Työn teoreettinen viitekehys koostuu markkinoinnin tavoitteista, lanseerauksen päävaiheista, lanseerauksen toteutuksesta sekä markkinoinnin suunnittelussa käytetyistä keinoista. Teoriassa käsitellään myös tapahtumamarkkinointia, sillä tuotesarjan lanseerausprosessi käynnistyi lehdistötilaisuudella eli tapahtumalla.
Tämän opinnäytetyön toiminnallinen osuus koostuu lanseerauksen suunnittelusta, riskien ja tavoitteiden kartoituksesta sekä itse lehdistötilaisuuden toteutuksesta. Tämän lisäksi opinnäytetyö pitää sisällään suunnitelman muista lanseerauksessa käytettävistä markkinointikeinoista.
Haastetta tuotesarjan onnistuneeseen lanseeraukseen toivat tapahtuman luonteen ja aikataulujen vaihtelut, koska lanseeraus ja markkinointi suunniteltiin oikealle yritykselle oikeaan tarpeeseen.