Liiketoimintasuunnitelma Mast Markkinoinnille
Vestman, Katariina (2013)
Vestman, Katariina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713471
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713471
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on liiketoimintasuunnitelma urheiluvalmennus yritys Mast Markkinointi Oy:lle. Liiketoimintasuunnitelman perustaksi tarkastellaan yrityksen toimintaa ja toimialaa, joka on hieman tuntematon suomalaisessa yritysmaailmassa. Työssä on pyritty hahmottamaan toimialan ongelmia, näkymiä tulevaisuudessa, sekä luomaan toimiva kehityssuunnitelma. Opinnäytetyön kunkin kappaleen alussa on teoriaosa, jonka jälkeen käsitellään Mast Markkinointi Oy:tä, analysoidaan tutkimuksessa havaittuja ongelmia ja esitetään ratkaisuvaihtoehtoja.
Tutkimustyön tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma muutoksen tilassa olevalle yritykselle. Tutkimuksesta on hyötyä arvioitaessa yrityksen nykyistä toimintaa, laadittaessa kehityssuunnitelmia ja tarkasteltaessa erilaisten toimintojen järjestelyjä. Opinnäytetyöstä hyötyy erityisesti yrittäjä Matti Vestman luodessaan kasvua yritykselleen. Kirjoittaja itse sai tutkimuksensa myötä vahvan teoriatietojen päivityksen liiketoiminnan harjoittamiseen. Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, sillä tutkimuskohteena oli selkeä tapaus, yritys. Yritystä tutkittiin sen todellisessa reaalimaailman ympäristössä.
Mast Markkinointi Oy on vuonna 1994 perustettu, monialayritykseksi rekisteröity yritys. Työssä oli syytä tehdä selventävä katsaus yrityksen historiaan. Yrityksen historiaa ja nykyisyyttä tutkittaessa käytettiin hyödyksi yrittäjän haastattelua, yrityksen sisäisiä tietoja ja kirjoittajan omaa kokemuspohjaa yrityksessä työskentelystä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma, johon on sisällytetty yrityksen toiminnan kehittämisehdotuksia. Tutkimuksessa kartoitettiin kehittämistarpeita ajatellen yrityksen toivottua kasvua. Työssä tutkittiin myös toimialakohtaisia näkymiä, toimialaa tutkittaessa apuna käytettiin Suomen huippu- urheilun muutosryhmän raporttia Suomen huippu-urheilun tilasta.
Liiketoimintasuunnitelman luominen oli ajankohtaista, se toi esille toiminnan ongelmia ja tutkimus antaa näin tukea liiketoiminnan kehittämiselle ja kasvulle. Liiketoimintasuunnitelma on toteuttamiskelpoinen ja sitä voidaan käyttää myös pohjana tulevaisuudessa, uusia kehittämissuunnitelmia laadittaessa. Liiketoimintasuunnitelma tulisi päivittää toimintaolosuhteiden muuttuessa.
Tutkimustyön tavoitteena oli luoda liiketoimintasuunnitelma muutoksen tilassa olevalle yritykselle. Tutkimuksesta on hyötyä arvioitaessa yrityksen nykyistä toimintaa, laadittaessa kehityssuunnitelmia ja tarkasteltaessa erilaisten toimintojen järjestelyjä. Opinnäytetyöstä hyötyy erityisesti yrittäjä Matti Vestman luodessaan kasvua yritykselleen. Kirjoittaja itse sai tutkimuksensa myötä vahvan teoriatietojen päivityksen liiketoiminnan harjoittamiseen. Tutkimusmenetelmänä oli tapaustutkimus, sillä tutkimuskohteena oli selkeä tapaus, yritys. Yritystä tutkittiin sen todellisessa reaalimaailman ympäristössä.
Mast Markkinointi Oy on vuonna 1994 perustettu, monialayritykseksi rekisteröity yritys. Työssä oli syytä tehdä selventävä katsaus yrityksen historiaan. Yrityksen historiaa ja nykyisyyttä tutkittaessa käytettiin hyödyksi yrittäjän haastattelua, yrityksen sisäisiä tietoja ja kirjoittajan omaa kokemuspohjaa yrityksessä työskentelystä.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi liiketoimintasuunnitelma, johon on sisällytetty yrityksen toiminnan kehittämisehdotuksia. Tutkimuksessa kartoitettiin kehittämistarpeita ajatellen yrityksen toivottua kasvua. Työssä tutkittiin myös toimialakohtaisia näkymiä, toimialaa tutkittaessa apuna käytettiin Suomen huippu- urheilun muutosryhmän raporttia Suomen huippu-urheilun tilasta.
Liiketoimintasuunnitelman luominen oli ajankohtaista, se toi esille toiminnan ongelmia ja tutkimus antaa näin tukea liiketoiminnan kehittämiselle ja kasvulle. Liiketoimintasuunnitelma on toteuttamiskelpoinen ja sitä voidaan käyttää myös pohjana tulevaisuudessa, uusia kehittämissuunnitelmia laadittaessa. Liiketoimintasuunnitelma tulisi päivittää toimintaolosuhteiden muuttuessa.