Multimediellt stöd- och undervisningsverktyg för ett direkt maximalt syreupptagningstest - en praktisk tillämpning
Pietilä, Matias; Dahllund, Oskar (2013)
Pietilä, Matias
Dahllund, Oskar
Arcada - Nylands svenska yrkeshögskola
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061213941
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee multimediallista tuki- ja oppimistyökalun luomisprosessia. Sisältö käsittelee suoraa maksimaalista hapenottokyvyn kuntotestiä juoksumatolla. Materiaali muokattiin konkreettiseksi tuotteeksi, jonka kulmakivet perustuvat suoraan niihin oppi-mis-, havainnoimis- sekä huomioimisteorioihin, joita kuvataan tässä raportissa. Opinnäy-tetyö on tehty yhteistyössä ammattikorkeakoulu Arcadan kanssa. Tavoite oli luoda peda-gogisesti oikein koottu tuki- ja oppimistyökalu liikunta- ja hyvinvointiopiskelijoiden tu-eksi. Universaalinen kognitiivinen kuormitusteoria (Cognitive Load Theory) toimii työmme runkona. Teorian avulla perustelemme ja selkeytämme ihmisen oppimisprosessien taustat. Kyseinen teoria toimii havainnoimis- sekä huomioimisteorioiden ohella suunnanantajina tuotteen kognitiiviselle muotoilulle. Opinnäytetyö on toiminnallinen, ja sen kirjoittaminen ja kehittäminen perustuu prosessinkuvaukseen. Kirjallinen osa selostaa ja perustelee toimintatapoja ja prosessin kulkua lopullisen tuotteen (flash-DVD) luo-misessa. Kirjallisessa osassa opinnäytetyön tulos on kokonaisvaltainen prosessikuvaus, tuote edustaa vuorostaan opinnäytetyön konkreettista tulosta. Opinnäytetyön sisältö ko-rostaa multimediallisen oppimistyökalun hyötyjä sekä kuvaa, perustelee ja selventää, mi-ten toimiva tuote voidaan kehittää.