Tilaustenkäsittelyn tehostaminen toiminnanohjausjärjestelmän avulla räätälöidyn tuotannon pk-yrityksessä Case: Ylämaan Graniitti Oy
Ahola, Marju (2009)
Ahola, Marju
Saimaan ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on tilaustenkäsittelyn tehostaminen toiminnanohjausjärjestelmän avulla yrityksessä, joka valmistaa mittatilaustasoja. Yritys toimii pk-sektorilla, ja työssä tarkasteltiin tämän sektorin erityispiirteitä tällaisten hankintojen suunnittelussa ja toteutuksessa. Pääpaino työssä oli paremman tehokkuuden saavuttaminen juuri tilaustenkäsittelyssä. Työssä sivuttiin investoinnin etuja myös muissa toiminnoissa ja käsiteltiin ERP-investoinnin kannattavuutta liiketoiminnan näkökulmasta. Työn tarkoitus on selvittää, voidaanko ERP-ratkaisulla ratkaista pk-sektorilla toimivan kivitasotehtaan tilaustenkäsittelyyn liittyvät ongelmat ja tehostaa tilaustenkäsittelyä. Case-yritys on Ylämaan Graniitti Oy.
Case-yritys on jakanut toiminnanohjausinvestoinnin kahteen osaan. Ensimmäinen vaihe on tehostaa case-yrityksen myyntipalvelun ja jälleenmyyjien välistä tiedonsiirtoa. Toisena vaiheena on tehostaa tilaustenkäsittelyn ja tuotannon välinen tiedonsiirto. Opinnäyte keskittyy juuri tämän ensimmäisen vaiheen tarkasteluun.
Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä havainnoimalla ja kuvaamalla Ylämaan Graniitti Oy:n toimintoja. Tutkimusmateriaalina on käytetty yrityksen omia tilastoja ja yrityksestä saatuja tietoja. Yrityksessä on myös tehty opinnäytetyötä varten erillisiä tilastoja.
Teoriaosuudessa käsitellään toiminnanohjausjärjestelmiä ja niiden käyttöä pk-sektorilla sekä näiden järjestelmien käytön avulla saavutettavia hyötyjä. Lisäksi käytiin läpi ongelmat, joita pk-yritys voi kohdata suunnitellessaan toiminnanoh-jausjärjestelmän hankintaa. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi yrityksen tilaus-toimitusprosessin kuvaaminen toimintojen hahmottamista ja yksinkertaistamista varten. Ajan merkitys tilaus-toimitusprosessissa oli yhtenä osa-alueena teoriaosuudessa, koska case-yritys toimii sektorilla, jolla toimitusaika ja joustavuus ovat tärkeitä kilpailutekijöitä. Tilaus-toimitusprosessi ja toiminnanohjausjärjestelmäinvestoinnin kannattavuus olivat yhtenä osa-alueena teoriaosuudessa.
Empiriaosassa näillä kuvauksilla case-yrityksestä osoitettiin, että tilaus-toimitusprosessin osia muuttamalla ja automatisoimalla toimintoja on mahdollista lyhentää yrityksen toimitusaikaa ja selkeyttää toimintoja. Yritys myös saavuttaa taloudellisia ja ei-taloudellisia etuja tilaustenkäsittelyssä.
Case-yritys on jakanut toiminnanohjausinvestoinnin kahteen osaan. Ensimmäinen vaihe on tehostaa case-yrityksen myyntipalvelun ja jälleenmyyjien välistä tiedonsiirtoa. Toisena vaiheena on tehostaa tilaustenkäsittelyn ja tuotannon välinen tiedonsiirto. Opinnäyte keskittyy juuri tämän ensimmäisen vaiheen tarkasteluun.
Työ toteutettiin laadullisella tutkimusmenetelmällä havainnoimalla ja kuvaamalla Ylämaan Graniitti Oy:n toimintoja. Tutkimusmateriaalina on käytetty yrityksen omia tilastoja ja yrityksestä saatuja tietoja. Yrityksessä on myös tehty opinnäytetyötä varten erillisiä tilastoja.
Teoriaosuudessa käsitellään toiminnanohjausjärjestelmiä ja niiden käyttöä pk-sektorilla sekä näiden järjestelmien käytön avulla saavutettavia hyötyjä. Lisäksi käytiin läpi ongelmat, joita pk-yritys voi kohdata suunnitellessaan toiminnanoh-jausjärjestelmän hankintaa. Teoriaosuudessa käytiin myös läpi yrityksen tilaus-toimitusprosessin kuvaaminen toimintojen hahmottamista ja yksinkertaistamista varten. Ajan merkitys tilaus-toimitusprosessissa oli yhtenä osa-alueena teoriaosuudessa, koska case-yritys toimii sektorilla, jolla toimitusaika ja joustavuus ovat tärkeitä kilpailutekijöitä. Tilaus-toimitusprosessi ja toiminnanohjausjärjestelmäinvestoinnin kannattavuus olivat yhtenä osa-alueena teoriaosuudessa.
Empiriaosassa näillä kuvauksilla case-yrityksestä osoitettiin, että tilaus-toimitusprosessin osia muuttamalla ja automatisoimalla toimintoja on mahdollista lyhentää yrityksen toimitusaikaa ja selkeyttää toimintoja. Yritys myös saavuttaa taloudellisia ja ei-taloudellisia etuja tilaustenkäsittelyssä.