Asiakasnäkökulma verkkopalvelun kehittämiseen : Case: Funtor Oy / Tietopalvelut
Pulkkinen, Essi; Hirviniemi, Jaana (2013)
Pulkkinen, Essi
Hirviniemi, Jaana
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061113851
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakasnäkökulman tuominen verkkopalvelun kehittämiseen. Työ toteutettiin toimeksiantona Funtor Oy:lle / Tietopalveluille. Ensisijaisena tavoitteena oli selvittää, mitä mieltä asiakkaat ovat tämänhetkisistä Tietopalveluiden verkkopalveluista sekä arvioida nykyisiä sivuja suhteessa teoriaan. Tarkoituksena oli kerätä sähköpostikyselyllä kattava määrä asiakkaiden näkemyksiä, joita toimeksiantaja voisi hyödyntää verkkopalveluiden kehitystyössä saavuttaakseen entistä käyttäjäystävällisemmät verkkosivut. Lisäksi yhtenä tutkittavana osa-alueena oli pohtia sitä, kuinka verkkopalvelua voitaisiin tehokkaasti hyödyntää markkinoinnin välineenä.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköpostikyselyn muodossa. Vastaajien joukosta löytyi sekä Tietopalveluiden jäseniä että ei-jäseniä. Jäsenille luotiin muutama erillinen kysymys, mutta muuten kyselyt olivat samanlaiset molemmille osapuolille. Vastausprosentiksi muodostui 12 %.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käyttäjiltä runsas määrä ehdotuksia siitä, kuinka verkkopalveluita voitaisiin kehittää. Tutkimus kuitenkin osoitti käyttäjäkunnan olevan suhteellisen tyytyväisiä nykyisiin Tietopalveluiden verkkopalveluihin, lukuun ottamatta paria ilmennyttä epäkohtaa. Nämä suurimmat kehitettävissä olevat osa-alueet löytyivät pääosin jäsenille tarkoitetusta Kauden kirja -palvelusta sekä etusivun rakenteesta. Markkinoinnin osalta keskityttiin lähinnä siihen, kuinka Tietopalvelut voisi aktivoitua sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta markkinoida niin itse yritystä kuin sen tuotteitakin.
Tutkimuksen tulosten valossa Tietopalveluilla on hyvä pohja lähteä kehittämään nettisivujaan parempaan suuntaan ja näin ollen hyötyä saaduista asiakasnäkökulmista. Verkkopalvelun kehittämisprojektissa onnistumista voitaisiin jatkossa mitata hyödyntäen vastaavanlaista tutkimusta.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköpostikyselyn muodossa. Vastaajien joukosta löytyi sekä Tietopalveluiden jäseniä että ei-jäseniä. Jäsenille luotiin muutama erillinen kysymys, mutta muuten kyselyt olivat samanlaiset molemmille osapuolille. Vastausprosentiksi muodostui 12 %.
Tutkimuksen tuloksena saatiin käyttäjiltä runsas määrä ehdotuksia siitä, kuinka verkkopalveluita voitaisiin kehittää. Tutkimus kuitenkin osoitti käyttäjäkunnan olevan suhteellisen tyytyväisiä nykyisiin Tietopalveluiden verkkopalveluihin, lukuun ottamatta paria ilmennyttä epäkohtaa. Nämä suurimmat kehitettävissä olevat osa-alueet löytyivät pääosin jäsenille tarkoitetusta Kauden kirja -palvelusta sekä etusivun rakenteesta. Markkinoinnin osalta keskityttiin lähinnä siihen, kuinka Tietopalvelut voisi aktivoitua sosiaalisessa mediassa ja sitä kautta markkinoida niin itse yritystä kuin sen tuotteitakin.
Tutkimuksen tulosten valossa Tietopalveluilla on hyvä pohja lähteä kehittämään nettisivujaan parempaan suuntaan ja näin ollen hyötyä saaduista asiakasnäkökulmista. Verkkopalvelun kehittämisprojektissa onnistumista voitaisiin jatkossa mitata hyödyntäen vastaavanlaista tutkimusta.