Aamupäivätoiminnalla hyvinvointia luomassa
Hirvonen, Jaana (2013)
Hirvonen, Jaana
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201305189370
Tiivistelmä
Aamu- ja iltapäivätoiminta on Suomessa lakisääteistä toimintaa, jonka kunnat
tuottavat eri tavoilla. Tämän opinnäytetyön avulla saadaan näkyväksi erään
lappeenrantalaisen päiväkodin esikoululaisten aamupäivätoimintatarve lasten
ensimmäisenä kouluvuotena sekä aamupäivätoiminnan merkitys vastaajaper-
heille ja perheiden odotukset aamupäivätoiminnalle. Lisäksi työssä kuvataan
erään aamupäivätoiminnan vastuuohjaajan kokemuksia aamupäivätoiminnan
toteuttamisesta.
Tieto kerättiin haastattelulomakkeiden avulla yhteistyöpäiväkodin esikoululais-
ten 27 perheen vanhemmilta. Vastauksia saatiin 18 kappaletta. Lisäksi käytettiin
teemahaastattelua erään lappeenrantalaisen koulun aamupäivätoiminnan vas-
tuuohjaajan kokemusten keräämiseksi. Työn tuloksena laadittiin kvalitatiivisen
analyysin perusteella Aamupäivätoiminnan asteet -malli, jossa selvennetään
vastaajaperheiden hyvin toisistaan poikkeavia odotuksia aamupäivätoiminnalle.
Asteet olivat ”Joku aikuinen paikalla”, ”Pieniä virikkeitä lapsille” ja ”Ammatillista
lapsen kanssa toimimista”. Kiilin Lasten hyvinvoinnin kriteeristö oli teoriapohja-
na opinnäytetyön tuloksena syntyneelle Aamupäivätoiminnan ohjaajan roolikar-
talle. Siinä yhdistetään kolmeen eri tasoon rakennettuna osallisuuden ja voima-
varojen sekä suojelun laatutekijät ohjaajan eri rooleissa.
Tulevaisuuden tutkimusaiheiksi tästä opinnäytetyöstä nousevat esimerkiksi mi-
ten aamupäivätoiminnan tasot ja aamupäivätoiminnan ohjaajan roolikartta toi-
mivat käytännössä niissä kouluissa, joissa aamupäivätoimintaa on.
tuottavat eri tavoilla. Tämän opinnäytetyön avulla saadaan näkyväksi erään
lappeenrantalaisen päiväkodin esikoululaisten aamupäivätoimintatarve lasten
ensimmäisenä kouluvuotena sekä aamupäivätoiminnan merkitys vastaajaper-
heille ja perheiden odotukset aamupäivätoiminnalle. Lisäksi työssä kuvataan
erään aamupäivätoiminnan vastuuohjaajan kokemuksia aamupäivätoiminnan
toteuttamisesta.
Tieto kerättiin haastattelulomakkeiden avulla yhteistyöpäiväkodin esikoululais-
ten 27 perheen vanhemmilta. Vastauksia saatiin 18 kappaletta. Lisäksi käytettiin
teemahaastattelua erään lappeenrantalaisen koulun aamupäivätoiminnan vas-
tuuohjaajan kokemusten keräämiseksi. Työn tuloksena laadittiin kvalitatiivisen
analyysin perusteella Aamupäivätoiminnan asteet -malli, jossa selvennetään
vastaajaperheiden hyvin toisistaan poikkeavia odotuksia aamupäivätoiminnalle.
Asteet olivat ”Joku aikuinen paikalla”, ”Pieniä virikkeitä lapsille” ja ”Ammatillista
lapsen kanssa toimimista”. Kiilin Lasten hyvinvoinnin kriteeristö oli teoriapohja-
na opinnäytetyön tuloksena syntyneelle Aamupäivätoiminnan ohjaajan roolikar-
talle. Siinä yhdistetään kolmeen eri tasoon rakennettuna osallisuuden ja voima-
varojen sekä suojelun laatutekijät ohjaajan eri rooleissa.
Tulevaisuuden tutkimusaiheiksi tästä opinnäytetyöstä nousevat esimerkiksi mi-
ten aamupäivätoiminnan tasot ja aamupäivätoiminnan ohjaajan roolikartta toi-
mivat käytännössä niissä kouluissa, joissa aamupäivätoimintaa on.