Kilpa-auton iskunvaimentimen rakenne ja toiminta
Haaparanta, Kimmo (2013)
Haaparanta, Kimmo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013733
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013733
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on selvittää kilpa-autokäyttöön tarkoitettujen iskunvaimentimien rakenne, toimintaperiaate ja säätäminen. Työssä asiaa tarkastellaan harrastetason kilpa-autoilijan näkökulmasta, jolloin käytössä ei yleensä ole tiedonkeruujärjestelmiä, ajodynamiikkasimulointeja, iskunvaimennindynamometrejä, rengasdataa tai muita edistyneitä tekniikoita.
Ajatus työn aiheesta syntyi kirjoittajan huomattua monella kilpa-autoilun harrastajalla olevan kilpa-autossaan monisäätöiset iskunvaimentimet, mutta tieto niiden toiminnasta ja säätöjen vaikutuksista on usein puutteellista. Myös suomenkielistä materiaalia aiheesta on saatavilla huonosti. Työssä käsitellään pyöräntuennan geometriaa, tehonsiirtolaitteita ja renkaan toimintaa ainoastaan välttämättömin osin, sillä näistä on hyvin saatavissa suomenkielistäkin materiaalia.
Lopputuloksena syntyi tiivis yhteenveto, jonka sisältö auttaa kilpailijaa ymmärtämään kilpa-auton iskunvaimentimien toimintaa, jotta luodaan paremmat edellytykset kilpa-auton alustan kehittämiseen.
Ajatus työn aiheesta syntyi kirjoittajan huomattua monella kilpa-autoilun harrastajalla olevan kilpa-autossaan monisäätöiset iskunvaimentimet, mutta tieto niiden toiminnasta ja säätöjen vaikutuksista on usein puutteellista. Myös suomenkielistä materiaalia aiheesta on saatavilla huonosti. Työssä käsitellään pyöräntuennan geometriaa, tehonsiirtolaitteita ja renkaan toimintaa ainoastaan välttämättömin osin, sillä näistä on hyvin saatavissa suomenkielistäkin materiaalia.
Lopputuloksena syntyi tiivis yhteenveto, jonka sisältö auttaa kilpailijaa ymmärtämään kilpa-auton iskunvaimentimien toimintaa, jotta luodaan paremmat edellytykset kilpa-auton alustan kehittämiseen.