HENKILÖSTÖN OSAAMISKARTOITUS JA KOULUTUSTARPEIDEN MÄÄRITTELY
Pekkala, Jyrki (2013)
Pekkala, Jyrki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013696
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä tuotantohenkilöstön kunnossapidon osaamiskartoitus ja koulutustarpeiden määrittely Metsä Tissue Mäntän tehtaalle. Osaamiskartoituksen tavoitteena oli selvittää, millainen on tuotannon kunnossapidon osaamisen nykytila osaamiskartoitukseen valitulla osaamisalueilla. Tavoitteena oli myös selvittää, millaista kunnossapidon osaamista tuotantohenkilöiltä puuttuu ja tunnistaa siten koulutustarpeet. Kehittämistarpeiden tunnistamisen jälkeen ehdotettiin toimenpiteitä henkilöstön osaamisen kehittämiseksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui muutosprosessista ja kunnossapidon teoriasta. Osaamiskartoituksen tutkimusotteena käytettiin kokonaistutkimusta ja tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista, tuotantohenkilöille suoritettua osaamiskartoituskyselyä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin Digium-järjestelmällä ja Microsoft Excel ohjelmalla.
Kehittämistoimenpiteenä esitettiin puuttuvien osaamiskartoitusvastausten hankintaa ja kartoitustulosten hyödyntämistä kehityskeskusteluissa. Lisäksi ehdotettiin käyttäjäkeskeisen kunnonvalvontajärjestelmän hankkimista. Myös esimiehille suositeltiin muutosjohtamisen koulutusta.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys muodostui muutosprosessista ja kunnossapidon teoriasta. Osaamiskartoituksen tutkimusotteena käytettiin kokonaistutkimusta ja tutkimusmenetelmänä kvantitatiivista, tuotantohenkilöille suoritettua osaamiskartoituskyselyä. Kvantitatiivinen tutkimusaineisto kerättiin ja analysoitiin Digium-järjestelmällä ja Microsoft Excel ohjelmalla.
Kehittämistoimenpiteenä esitettiin puuttuvien osaamiskartoitusvastausten hankintaa ja kartoitustulosten hyödyntämistä kehityskeskusteluissa. Lisäksi ehdotettiin käyttäjäkeskeisen kunnonvalvontajärjestelmän hankkimista. Myös esimiehille suositeltiin muutosjohtamisen koulutusta.