Tuote- ja asiakaskannattavuuslaskenta elintarviketeollisuudessa
Saarikorpi, Matti (2012)
Saarikorpi, Matti
Saimaan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303313782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303313782
Tiivistelmä
Liiketoiminnan johtamisessa on ensiarvoisen tärkeää, että ymmärretään, mistä tekijöistä yritys saa tarvittavat tuottonsa, ja toisaalta, mistä kaikista tekijöistä yrityksen kustannukset syntyvät. Yksinkertaisen laskutoimituksen mukaan tuottojen tulee olla ainakin pitkällä aikavälillä kustannuksia suuremmat, jotta liiketoiminta voi olla kannattavaa. Yrityksen toimintatavoista ja alan vaatimuksista, sekä myös markkinoiden tilanteesta riippuu, kuinka yksityiskohtaiselle tasolle kannattavuuden laskenta on syytä viedä. Tuote- ja asiakastasoinen kannattavuusseuranta antaa mahdollisuuden kohdentaa toimenpiteitä oikein ja tehdä myös tarvittaessa korjaavia toimenpiteitä.
Tämä opinnäytetyö käsitteli tuote- ja asiakaskannattavuuslaskennan luomista ja kehittämistä elintarvikealan yrityksessä. Toimeksiantajalla oli tyypillinen kannattavan yrityksen ongelma. Tuote- tai asiakaskohtaiseen kannattavuuden seurantaan ei ollut nähty tarvetta, kun yrityksen toiminnan tulos oli ollut hyvällä tasolla. Kilpailu kovenee ja ympäristö muuttuu, ja tarvetta tarkemmalle analyysille syntyi ja siihen tarpeeseen työssä etsittiin ratkaisua. Empiirisessä osassa käytettiin sekä perinteistä kustannuslaskentaa että toimintolaskentaa. Opinnäytetyö pyrki vertailemaan näitä tapoja ja otti kantaa siihen, miksi päädyttiin valittuun menetelmään kussakin laskennan vaiheessa.
Kannattavuuslaskenta perustui osaksi asioihin, jotka ovat täysin kiistattomia faktoja, mutta laskennan piiriin kuului toiminnan vaiheita, joiden oikeellisuutta voi kyseenalaistaa. Laskentatapoja voi olla useita, ja tässä projektissa vain pää-tettiin käyttää valittua menetelmää. Se, oliko menetelmä oikea ja antoiko se oikean kuvan, pitää analysoida ja punnita yrityksen lähtökohdista. Pääpaino tässä projektissa oli tuotekannattavuuden selvittämisessä ja sen kehittämisessä vas-taamaan toimeksiantajan tarpeita.
Tämä opinnäytetyö käsitteli tuote- ja asiakaskannattavuuslaskennan luomista ja kehittämistä elintarvikealan yrityksessä. Toimeksiantajalla oli tyypillinen kannattavan yrityksen ongelma. Tuote- tai asiakaskohtaiseen kannattavuuden seurantaan ei ollut nähty tarvetta, kun yrityksen toiminnan tulos oli ollut hyvällä tasolla. Kilpailu kovenee ja ympäristö muuttuu, ja tarvetta tarkemmalle analyysille syntyi ja siihen tarpeeseen työssä etsittiin ratkaisua. Empiirisessä osassa käytettiin sekä perinteistä kustannuslaskentaa että toimintolaskentaa. Opinnäytetyö pyrki vertailemaan näitä tapoja ja otti kantaa siihen, miksi päädyttiin valittuun menetelmään kussakin laskennan vaiheessa.
Kannattavuuslaskenta perustui osaksi asioihin, jotka ovat täysin kiistattomia faktoja, mutta laskennan piiriin kuului toiminnan vaiheita, joiden oikeellisuutta voi kyseenalaistaa. Laskentatapoja voi olla useita, ja tässä projektissa vain pää-tettiin käyttää valittua menetelmää. Se, oliko menetelmä oikea ja antoiko se oikean kuvan, pitää analysoida ja punnita yrityksen lähtökohdista. Pääpaino tässä projektissa oli tuotekannattavuuden selvittämisessä ja sen kehittämisessä vas-taamaan toimeksiantajan tarpeita.