Aikakauslehtien julkaiseminen tablettilaitteissa
Ikonen, Markku (2013)
Ikonen, Markku
Vaasan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013721
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013061013721
Tiivistelmä
Vuosi 2012 oli synkkä suomalaiselle medialle. Yt-neuvotteluista ja irtisanomisista ilmoitti mediakonserni toisensa jälkeen, ja tunnettujakin lehtibrändejä lakkautettiin kannattamattomina. Viimeistään tänä vuonna aikakauslehdet ovat joutuneet kohtaamaan saman haasteen kuin sanomalehdet ja ilmoituslehdet aikaisemmin: lukijat siirtyvät verkkoon. Taulutietokoneista eli tableteista on toivottu pelastajaa painetulle medialle. Niissä hyödynnetään sähköisen median reaaliaikaisuutta ja vuorovaikutteisuutta, ja kuluttajat on alusta asti totutettu toimintamalliin, jossa sisällöt voivat olla myös maksullisia. Moni kustantaja miettii kuitenkin vielä, millaisilla panostuksilla lähteä digitaalisiin julkaisuihin. Muodostuuko niistä painetun lehden kopio, täydentäjä, kannibalisoija vai täysin oma tuotteensa? Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli löytää toimeksiantajalle, suomalaiselle erikoisaikakauslehtiä julkaisevalle yritykselle, informaatiota, oikeat työtavat, käytännöt ja välineet tableteilla luettavien julkaisujen tuotantoon ja jakeluun. Jatkotutkimuksen aiheina esitän monikanavajulkaisemisen tutkimista sisällöntuottajien näkökulmasta. Toimittajilta vaaditaan media-alalla jo nyt monia muita taitoja kuin kirjoittamista, muun muassa valo- ja videokuvausta, editointia ja web-julkaisemista, ja tabletit tuovat mukaan vielä uuden tavan kuluttaa mediasisältöjä omine hyvine ja puolineen ja rajoitteineen. Lisäksi toimeksiantajayrityksessä voidaan myöhemmin toteuttaa tutkimus digitaalisten julkaisujen eri sisältötyyppien kulutustottumuksista, sillä valitut työkalut tulevat tuottamaan tarkkaa tilastotietoa kustantajalle.