Markkinointisuunnitelma: Case Jurvan Kirjakauppa ja Kemikalio
Myllymäki, Juha-Matti (2013)
Myllymäki, Juha-Matti
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713553
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060713553
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan vähittäiskaupan markkinointisuunnitelman teoriaa, joka pitää sisällään yrityksen toimenpiteitä osana kokonaisvaltaista markkinointia, tietoa pienyrityksen markkinointisuunnitelmasta, palveluympäristöstä sekä sen suunnittelemisesta ja markkinoiden segmentoinnista. Jurvan Kirjakauppa ja Kemikalio on pieni yritys, joka sijaitsee Etelä-Pohjanmaalla Jurvassa. Yrityksestä löytyy monipuolinen tuotevalikoima konttori-, askartelu-, koulu- ja maalaustarvik-keita. Yrityksestä on myynnissä myös pieni määrä kirjoja, mutta sen tilauspalvelu on kuitenkin erittäin kattava, joten asiakas pystyy valitsemaan kirjansa erittäin suuresta valikoimasta. Lisäksi yritys myy myös erilaisia postikortteja ja pienempiä koriste-esineitä sesonkituotteina. Jurvan Kirjakauppa ja Kemikaliosta löytyy suuri valikoima naisten ja miesten kosmetiikkaa, jossa on edustettuna monia merkkejä esimerkiksi Lumene. Yrityksestä löytyvät myös Postin ja Matkahuollon palvelut sekä Alkon tilauspalvelu. Yritys työllistää tällä hetkellä kaksi henkilöä.
Opinnäytetyössä on selvitetty Jurvan Kirjakauppa ja Kemikalion markkinointia tällä hetkellä, sekä sen kehittämistoimenpiteitä tulevaisuutta varten. Tavoite markki-nointisuunnitelmassa on saada enemmän näkyvyyttä yritykselle. Työssä on syvennytty yrityksen lähtökohtiin lähtökohta-analyysin avulla. Lähtökohta-analyysi tehtiin yrittäjän haastattelujen pohjalta. Analyysi pitää sisällään yritykseen, markkinoihin, kilpailijoihin ja ympäristöön liittyviä asioita. Näistä on erikseen muodostettu omat analyysinsä. Lisäksi yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia tarkastellaan Swot-analyysissä. Opinnäytetyön toimeksiantona laadittiin markkinointisuunnitelma Jurva Kirjakauppa ja Kemikaliolle vuoden 2013 ajalle.
Opinnäytetyössä on selvitetty Jurvan Kirjakauppa ja Kemikalion markkinointia tällä hetkellä, sekä sen kehittämistoimenpiteitä tulevaisuutta varten. Tavoite markki-nointisuunnitelmassa on saada enemmän näkyvyyttä yritykselle. Työssä on syvennytty yrityksen lähtökohtiin lähtökohta-analyysin avulla. Lähtökohta-analyysi tehtiin yrittäjän haastattelujen pohjalta. Analyysi pitää sisällään yritykseen, markkinoihin, kilpailijoihin ja ympäristöön liittyviä asioita. Näistä on erikseen muodostettu omat analyysinsä. Lisäksi yrityksen vahvuuksia, heikkouksia, mahdollisuuksia ja uhkia tarkastellaan Swot-analyysissä. Opinnäytetyön toimeksiantona laadittiin markkinointisuunnitelma Jurva Kirjakauppa ja Kemikaliolle vuoden 2013 ajalle.