Web-analytiikka markkinoinnin työkaluna
Laine, Marko (2013)
Laine, Marko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513060
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513060
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda ohjeistus yritykselle web-analytiikan käyttöönottoa varten. Toisena tavoitteena oli selvittää web-analytiikan olennaisimmat käsitteet ja toimintaperiaate.
Työn viitekehyksessä esiteltiin web-analytiikan toimintaa ja sen käyttöä yrityksen verkkomarkkinoinnissa sekä Internetin käytön yleistymisen mukanaan tuomia uusia markkinoinnin menetelmiä.
Toiminnallisena osana työtä tuotettiin ohjeistus käyttöönottoa varten. Ohjeistuksen pääpaino oli käyttöönoton teknisen onnistumisen lisäksi sen integroimisessa osaksi yrityksen liiketoiminnan edistämistä ja verkkosivujen kehitystä. Verkkomarkkinoinnista esiteltiin web-analytiikan kanssa käytettäväksi sopivia menetelmiä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että markkinoinnin onnistumisen mittaaminen verkkosivuja käyttävässä yrityksessä vaatii web-analytiikan käyttöä. Samoin web-analytiikan onnistunut hyödyntäminen yrityksessä vaatii sen ottamista osaksi verkkomarkkinoinnin suunnittelua. Web-analytiikasta ei saada täyttä hyötyä, ellei verkkomarkkinoinnilla onnistuta tuottamaan sivustolle kohderyhmään kuuluvaa kävijäliikennettä. Vastaavasti markkinoinnin onnistumisen mittaaminen ja kehittäminen on puutteellista ilman onnistunutta web-analytiikan käyttöönottoa.
Työn viitekehyksessä esiteltiin web-analytiikan toimintaa ja sen käyttöä yrityksen verkkomarkkinoinnissa sekä Internetin käytön yleistymisen mukanaan tuomia uusia markkinoinnin menetelmiä.
Toiminnallisena osana työtä tuotettiin ohjeistus käyttöönottoa varten. Ohjeistuksen pääpaino oli käyttöönoton teknisen onnistumisen lisäksi sen integroimisessa osaksi yrityksen liiketoiminnan edistämistä ja verkkosivujen kehitystä. Verkkomarkkinoinnista esiteltiin web-analytiikan kanssa käytettäväksi sopivia menetelmiä.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että markkinoinnin onnistumisen mittaaminen verkkosivuja käyttävässä yrityksessä vaatii web-analytiikan käyttöä. Samoin web-analytiikan onnistunut hyödyntäminen yrityksessä vaatii sen ottamista osaksi verkkomarkkinoinnin suunnittelua. Web-analytiikasta ei saada täyttä hyötyä, ellei verkkomarkkinoinnilla onnistuta tuottamaan sivustolle kohderyhmään kuuluvaa kävijäliikennettä. Vastaavasti markkinoinnin onnistumisen mittaaminen ja kehittäminen on puutteellista ilman onnistunutta web-analytiikan käyttöönottoa.