Muuttuva sähköinen markkinointi : Online-videokirje osaksi More On Oy:n markkinointia
Tanninen, Maarit (2009)
Tanninen, Maarit
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168034
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912168034
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja on More On Oy, joka toimii business-to-business -markkinoilla liikelahjasektorilla. More On Oy otti maaliskuussa 2008 käyttöön uuden markkinointikeinon, online-videokirjeen. Yrityksen perustietoja, tuotteita ja ilmapiiriä esittelevä videokirje lähetettiin sähköpostin välityksellä kaikille asiakkaille.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa More On Oy:tä online-markkinoinnin suunnittelussa ja antaa kehitysehdotuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin videokirjeen vahvuuksia ja heikkouksia ja myös laajemmin online-videoiden käyttöä yrityksissä. Opinnäytetyö käsittelee online-videoiden ja online-videomainonnan lisäksi business-to-business –markkinointiviestintää sekä markkinoinnin murrosta, johon ovat osaltaan vaikuttaneet digitaalinen media ja Web 2.0.
Empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin maaliskuussa 2008 sähköpostikyselynä osalle More On Oy:n asiakkaista. Tutkimuksen perusteella More On Oy:n videokirje toimii hyvin valitussa tutkimusjoukossa ja sen toteutus on onnistunut hyvin. Suurin osa vastanneista piti niin videokirjeen toimivuutta, informatiivisuutta kuin sisältöäkin hyvänä tai erittäin hyvänä. Videokirje onnistui erittäin hyvin positiivisen yrityskuvan luojana, esitellessään tuotteita ja niiden laatua sekä erottamalla yrityksen muista alalla toimijoista. Sen sijaan videokirjeen pituudessa ja henkilöiden esiintymisessä oli puutteita, ja More On Oy:n kannattaakin seuraavaa videokirjettä tehdessään kiinnittää huomioita näiden asioiden parantamiseen.
Tutkimuksen mukaan vastaajat uskoivat online-videoiden suosion kasvavan ja he näkivät online-videon potentiaalisena markkinointikeinona myös omassa yrityksessään.
Online-videoiden suurimmiksi eduiksi nousivat erottuvuus, innovatiivisuus ja mahdollisuus laajaan levitykseen. Tutkimuksen perusteella yrityksillä ei kuitenkaan ole välttämättä vielä tarpeeksi tietoa online-videoista ja varsinkin kustannuksista kaivataan lisäinformaatiota.
Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa More On Oy:tä online-markkinoinnin suunnittelussa ja antaa kehitysehdotuksia. Tutkimuksen avulla selvitettiin videokirjeen vahvuuksia ja heikkouksia ja myös laajemmin online-videoiden käyttöä yrityksissä. Opinnäytetyö käsittelee online-videoiden ja online-videomainonnan lisäksi business-to-business –markkinointiviestintää sekä markkinoinnin murrosta, johon ovat osaltaan vaikuttaneet digitaalinen media ja Web 2.0.
Empiirinen osa toteutettiin kyselytutkimuksena, joka lähetettiin maaliskuussa 2008 sähköpostikyselynä osalle More On Oy:n asiakkaista. Tutkimuksen perusteella More On Oy:n videokirje toimii hyvin valitussa tutkimusjoukossa ja sen toteutus on onnistunut hyvin. Suurin osa vastanneista piti niin videokirjeen toimivuutta, informatiivisuutta kuin sisältöäkin hyvänä tai erittäin hyvänä. Videokirje onnistui erittäin hyvin positiivisen yrityskuvan luojana, esitellessään tuotteita ja niiden laatua sekä erottamalla yrityksen muista alalla toimijoista. Sen sijaan videokirjeen pituudessa ja henkilöiden esiintymisessä oli puutteita, ja More On Oy:n kannattaakin seuraavaa videokirjettä tehdessään kiinnittää huomioita näiden asioiden parantamiseen.
Tutkimuksen mukaan vastaajat uskoivat online-videoiden suosion kasvavan ja he näkivät online-videon potentiaalisena markkinointikeinona myös omassa yrityksessään.
Online-videoiden suurimmiksi eduiksi nousivat erottuvuus, innovatiivisuus ja mahdollisuus laajaan levitykseen. Tutkimuksen perusteella yrityksillä ei kuitenkaan ole välttämättä vielä tarpeeksi tietoa online-videoista ja varsinkin kustannuksista kaivataan lisäinformaatiota.