WEBGL-SOVELLUSKEHITYS : Peliohjelmointi Three.js-apukirjaston avulla
Piispanen, Otto (2013)
Piispanen, Otto
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011760
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011760
Tiivistelmä
3D-grafiikka ja virtuaalinen todellisuus ovat olleet yhdessä yksi eniten tietokoneiden kehitystä eteenpäin vievistä voimista. 3D-grafiikan piirtäminen on ollu 1990-luvun alkuun asti hyvin hidasta, koska eri laitteille on täytynyt kirjoittaa omat grafiikkakirjastot tyhjästä. Tätä helpottamaan luotiin grafiikkarajapinta, joka olisi grafiikan piirtämisen standardi ja joka toimisi kaikilla laitteilla. OpenGL on tällainen grafiikkarajapinta, ja se onkin ollut laajassa käytössä tähän päivään asti. OpenGL vaatii kuitenkin ohjelmien uudelleenohjelmointia eri käyttöjärjestelmille, vaikka ne käyttäisivätkin samaa grafiikkarajapintaa.
WebGL on OpenGL-grafiikkarajapinta, joka on sulautettu Internet-selaimeen. WebGL vähentää entisestään ohjelmoinnin käännöstyötä eri alustoille, sillä WebGL-rajapintaa tukevia selaimia on kaikilla käyttöjärjestelmillä. Suosituimmista selaimista vain Internet Explorer ei tue WebGL-rajapintaa. Syynä voidaan pitää OpenGL-rajapinnan kilpailua Microsoftin DirectX-rajapinnan kanssa. Koska teknologia on uusi, esittelen sen historian ja perusteet sen toiminnasta tässä opinnäytetyössä.
Keskityn opinnäytetyössä peliohjelmointiin, koska se on monipuolisin tapa esitellä ja opiskella uutta teknologiaa. Grafiikan ohjelmointi voi olla erittäin hidasta. Tämän vuoksi on hyvä harkita apukirjaston käyttöä nopeuttamaan kehitysprosessia. Tässä opinnäytetyössä esittelen Three.js-apukirjaston perustoiminnot askel askeleelta. Tämän lisäksi kerron, kuinka oma pelinkehitysprosessini eteni ja mitä tuloksia sain aikaan.
WebGL on OpenGL-grafiikkarajapinta, joka on sulautettu Internet-selaimeen. WebGL vähentää entisestään ohjelmoinnin käännöstyötä eri alustoille, sillä WebGL-rajapintaa tukevia selaimia on kaikilla käyttöjärjestelmillä. Suosituimmista selaimista vain Internet Explorer ei tue WebGL-rajapintaa. Syynä voidaan pitää OpenGL-rajapinnan kilpailua Microsoftin DirectX-rajapinnan kanssa. Koska teknologia on uusi, esittelen sen historian ja perusteet sen toiminnasta tässä opinnäytetyössä.
Keskityn opinnäytetyössä peliohjelmointiin, koska se on monipuolisin tapa esitellä ja opiskella uutta teknologiaa. Grafiikan ohjelmointi voi olla erittäin hidasta. Tämän vuoksi on hyvä harkita apukirjaston käyttöä nopeuttamaan kehitysprosessia. Tässä opinnäytetyössä esittelen Three.js-apukirjaston perustoiminnot askel askeleelta. Tämän lisäksi kerron, kuinka oma pelinkehitysprosessini eteni ja mitä tuloksia sain aikaan.