Ateriankuljettajan käynti asiakkaan elämänlaadun näkökulmasta
Kuusinen, Kalle (2013)
Kuusinen, Kalle
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312521
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312521
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää ateriankuljettajan käynnin merkitystä Jyväskylän kaupungin
kotihoidon asiakkaiden elämänlaadun näkökulmasta. Se on tehty Jyväskylän kaupungin vanhus- ja
vammaispalveluille. Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten asiakkaat kokevat ateriankuljettajan
käynnin ja voidaanko käynnin nähdä vaikuttavan jollain tavalla asiakkaiden elämänlaatuun.
Tutkimuksessa oli kaksi osiota, jotka molemmat toteutettiin syksyllä 2012 yhden Jyväskylän
kaupungin ateriankuljettajan reitillä. Tutkimuksen ensimmäinen oli etnograafinen
havainnointitutkimus, jossa selvitettiin mitä ateriankuljettajan käynnillä tapahtuu. Tutkimuksen
toinen osuus oli asiakkaiden lomakehaastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden omia
näkemyksiä ateriankuljettajan käynnistä. Lomakehaastatteluun osallistui 18 asiakasta ja se
analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ateriankuljettajan käynti koettiin positiivisena tapahtumana ja
näin voitiin todeta sen vaikuttavan positiivisesti myös elämänlaatuun. Suurin osa asiakkaista koki
ateriankuljettajan käynnin myönteisenä ja ateriankuljettajan käynnin voidaankin sanoa olevan
merkityksellinen muutenkin kuin vain logistisesta näkökulmasta. Vain muutama asiakas koki
ateriankuljettajan käynnin rasitteena. Tutkimuksen tulosten perusteella ateriankuljettajan käynti
vaikuttaa selkeästi positiivisesti asiakkaiden elämänlaatuun ja siksi ateriankuljettajan valmiudet
asiakkaan kohtaamiseen voisivatkin olla yksi kilpailutuskriteeri Jyväskylän kaupungin
ateriankuljetuspalveluja kilpailutettaessa. Jatkotutkimusta olisi hyvä tehdä vielä käynnin vaikutuksen
suuruudesta.
kotihoidon asiakkaiden elämänlaadun näkökulmasta. Se on tehty Jyväskylän kaupungin vanhus- ja
vammaispalveluille. Opinnäytetyössä tutkittiin sitä, miten asiakkaat kokevat ateriankuljettajan
käynnin ja voidaanko käynnin nähdä vaikuttavan jollain tavalla asiakkaiden elämänlaatuun.
Tutkimuksessa oli kaksi osiota, jotka molemmat toteutettiin syksyllä 2012 yhden Jyväskylän
kaupungin ateriankuljettajan reitillä. Tutkimuksen ensimmäinen oli etnograafinen
havainnointitutkimus, jossa selvitettiin mitä ateriankuljettajan käynnillä tapahtuu. Tutkimuksen
toinen osuus oli asiakkaiden lomakehaastattelu, jonka tarkoituksena oli selvittää asiakkaiden omia
näkemyksiä ateriankuljettajan käynnistä. Lomakehaastatteluun osallistui 18 asiakasta ja se
analysoitiin luokittelemalla.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että ateriankuljettajan käynti koettiin positiivisena tapahtumana ja
näin voitiin todeta sen vaikuttavan positiivisesti myös elämänlaatuun. Suurin osa asiakkaista koki
ateriankuljettajan käynnin myönteisenä ja ateriankuljettajan käynnin voidaankin sanoa olevan
merkityksellinen muutenkin kuin vain logistisesta näkökulmasta. Vain muutama asiakas koki
ateriankuljettajan käynnin rasitteena. Tutkimuksen tulosten perusteella ateriankuljettajan käynti
vaikuttaa selkeästi positiivisesti asiakkaiden elämänlaatuun ja siksi ateriankuljettajan valmiudet
asiakkaan kohtaamiseen voisivatkin olla yksi kilpailutuskriteeri Jyväskylän kaupungin
ateriankuljetuspalveluja kilpailutettaessa. Jatkotutkimusta olisi hyvä tehdä vielä käynnin vaikutuksen
suuruudesta.