Ei auta itku markkinoilla : kuinka helsinkiläiset kiinteistönvälittäjät kokevat asuntokauppauutisoinnin vaikuttavan työhönsä
Kanniainen, Topi (2013)
Kanniainen, Topi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513012
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513012
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä on pyritty selvittämään, kuinka helsinkiläiset kiinteistönvälittäjät kokevat asuntokauppauutisoinnin vaikutuksen työssään. Opinnäytetyössä tarkastellaan kiiinteistönvälittäjien kokemuksia sekä kiinteistönvälittäjien ja median suhdetta. Lisäksi opinnäytetyössä tutkitaan nykyisen asuntokauppauutisoinnin ongelmia ja pohditaan, miten ongelmia voisi ratkaista.
Työtä varten on tehty kiinteistönvälittäjille suunnattu kyselytutkimus, jossa kiinteistönvälittäjät saivat vastata väittämiin asteikolla 1-7. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea suomalaista päällikkötoimittajaa.
Kyselytutkimuksen perusteella opinnäytetyössä päädytään siihen, että kiinteistönvälittäjät kokevat asuntokauppauutisoinnin vahvistavan asuntokaupan suhdannevaihtelua. Kiinteistönvälittäjien vastausten perusteella negatiivisten uutisten vaikutus korostuu positiivisten uutisten vaikutusta enemmän.
Suomalaisen asuntokauppauutisoinnin suurimmaksi ongelmaksi tunnistetaan reaaliaikaisen ja neutraalin markkinatiedon puute. Opinnäytetyössä todetaan, että paras keino kiinteistönvälittäjien kokemien markkinavaikutusten vähentämiseen olisi se, että tehdyistä asuntokaupoista alettaisiin pitää jatkuvasti päivittyvää ja avointa hintarekisteriä.
Työtä varten on tehty kiinteistönvälittäjille suunnattu kyselytutkimus, jossa kiinteistönvälittäjät saivat vastata väittämiin asteikolla 1-7. Lisäksi opinnäytetyötä varten on haastateltu kolmea suomalaista päällikkötoimittajaa.
Kyselytutkimuksen perusteella opinnäytetyössä päädytään siihen, että kiinteistönvälittäjät kokevat asuntokauppauutisoinnin vahvistavan asuntokaupan suhdannevaihtelua. Kiinteistönvälittäjien vastausten perusteella negatiivisten uutisten vaikutus korostuu positiivisten uutisten vaikutusta enemmän.
Suomalaisen asuntokauppauutisoinnin suurimmaksi ongelmaksi tunnistetaan reaaliaikaisen ja neutraalin markkinatiedon puute. Opinnäytetyössä todetaan, että paras keino kiinteistönvälittäjien kokemien markkinavaikutusten vähentämiseen olisi se, että tehdyistä asuntokaupoista alettaisiin pitää jatkuvasti päivittyvää ja avointa hintarekisteriä.