Käytännön toimintatapojen tehostaminen Yritys Oy:ssä
Perkola, Johanna (2013)
Perkola, Johanna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210249
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052210249
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tunnistaa toimeksiantajayrityksenä toimineen Yritys Oy:n nykyiset käytännön toimintatavat asiakkaiden kanssa ja sitä kautta lähteä tehostamaan niitä. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa toimeksiantajayrityksen asiakkaille ohjeistus, jossa esiteltiin kehittämistoimenpiteiden mukaiset suositukset ja toimintaohjeet.
Tämä opinnäytetyö painottui teoreettiselta osaltaan kirjanpitoa säänteleviin lakeihin, säädöksiin ja muihin ohjeistuksiin sekä kirjanpidon käytäntöä koskevaan kirjallisuuteen. Toimeksiantajayrityksen käytännön toimitavat selvitettiin asiakkaille tehdyn kyselytutkimuksen sekä toimeksiantajayrityksessä työskentelyn tuottaman tiedon avulla.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin toimeksiantajayrityksen valitsemalle asiakkaiden kohderyhmälle. Tutkimustuloksina saatiin monia huomiota herättäneitä tietoja, joiden avulla voitiin käytännön toimintatapoja lähteä kehittämään tehokkaammiksi.
Kehittämistoimenpiteet suunnattiin kyselytutkimuksen perusteella tilitoimistossa asiointiin, kirjanpidon tositteisiin ja niiden toimittamiseen sekä kirjanpidon laskutuskäytäntöön. Tilitoimistossa asioinnin suhteen kiinnittyi huomio asiakkaiden ohjeistamiseen ajanvarauskäytännön kanssa. Kirjanpidon tositteiden ja niiden toimittamisen suhteen taas kehittämistoimenpiteitä tuli runsaammin. Toimittamisen suhteen asiakkaille haluttiin painottaa annettua määräaikaa ja tositteiden katkeamatonta ketjua sekä sitä, että tositteet toivottaisiin toimitettaviksi postilaatikkoon. Lisäksi tositteiden asiasisällöstä ja rajoituksista tultaisiin muistuttamaan ohjeistuksessa. Laskutuskäytännön suhteen asiakkaille tullaan erittelemään perusmaksuun kuuluvat toiminnot sekä muistuttamaan laskutusperusteesta.
Tämä opinnäytetyö painottui teoreettiselta osaltaan kirjanpitoa säänteleviin lakeihin, säädöksiin ja muihin ohjeistuksiin sekä kirjanpidon käytäntöä koskevaan kirjallisuuteen. Toimeksiantajayrityksen käytännön toimitavat selvitettiin asiakkaille tehdyn kyselytutkimuksen sekä toimeksiantajayrityksessä työskentelyn tuottaman tiedon avulla.
Kyselytutkimus toteutettiin kvantitatiivisesti sähköisellä kyselylomakkeella, joka lähetettiin toimeksiantajayrityksen valitsemalle asiakkaiden kohderyhmälle. Tutkimustuloksina saatiin monia huomiota herättäneitä tietoja, joiden avulla voitiin käytännön toimintatapoja lähteä kehittämään tehokkaammiksi.
Kehittämistoimenpiteet suunnattiin kyselytutkimuksen perusteella tilitoimistossa asiointiin, kirjanpidon tositteisiin ja niiden toimittamiseen sekä kirjanpidon laskutuskäytäntöön. Tilitoimistossa asioinnin suhteen kiinnittyi huomio asiakkaiden ohjeistamiseen ajanvarauskäytännön kanssa. Kirjanpidon tositteiden ja niiden toimittamisen suhteen taas kehittämistoimenpiteitä tuli runsaammin. Toimittamisen suhteen asiakkaille haluttiin painottaa annettua määräaikaa ja tositteiden katkeamatonta ketjua sekä sitä, että tositteet toivottaisiin toimitettaviksi postilaatikkoon. Lisäksi tositteiden asiasisällöstä ja rajoituksista tultaisiin muistuttamaan ohjeistuksessa. Laskutuskäytännön suhteen asiakkaille tullaan erittelemään perusmaksuun kuuluvat toiminnot sekä muistuttamaan laskutusperusteesta.