Sähköpostimarkkinoinnin toimivuus ja asiakaslähtöinen kehittäminen : Case: Tietopalvelut
Puttonen, Mari (2013)
Puttonen, Mari
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513160
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513160
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin asiakkaiden näkökulmasta neljä verkkokirjakauppaa käsittävän Tietopalveluiden sähköpostimarkkinoinnin nykyistä tilaa, asiakkaiden tavoitettavuutta ja sitä, millainen viestinnän sisältö oli asiakkaiden tarpeiden mukaista ja heidän mielestään kiinnostavaa. Työn tavoitteena oli saada asiakaslähtöinen näkemys sähköpostimarkkinoinnin kehittämiseen.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin aluksi markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia sen osa-alueena. Tämän jälkeen näkökulma rajattiin sähköpostimarkkinointiin ja sen onnistumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Työ toteutettiin kvantitatiivisena rinnakkaistutkimuksena lähettämällä kuudelle eri asiakasryhmälle kysely Digium Enterprise -ohjelman kautta helmikuussa 2013. Ryhmät koostuivat jäsenistä ja tavallisista asiakkaista. Tulosten analysoinnissa käytettiin Digium Enterprise - ja SPSS-ohjelmia. Vastauksia saatiin yhteensä 445, ja vastausprosentiksi muodostui 15,4 %. Kyselykohtaisesti jäsenet olivat aktiivisempia vastaajia kuin asiakkaat.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa vastaajista halusi vastaanottaa sisällöltään ytimekästä viestintää kerran tai kaksi kuussa. Viestinnän nykyistä sisältöä pidettiin asiantuntevana ja luotettavana, mutta parannettavaa oli viestin innostavuudessa ja oikeiden kirjojen kohdentamisessa. Lisäksi vastaajat toivoivat tilaamista helpottavia tekijöitä ja kirjaesittelyjen yhteyteen tarkempia tietoja, kuten käyttövinkkejä, kirjailijan esittelyä ja linkkiä kirjan sisällysluetteloon. Vastaajat olivat myös kiinnostuneita uutuuskirjojen ilmestymisseurannasta, kuukausittaisista eduista ja omiin ostoihinsa perustuvista kirjasuositteluista. Lisäksi ilmeni, että sähköpostimarkkinointia pitäisi kehittää eri lukupäätteitä varten.
Tutkimuksesta saatiin konkreettista tietoa sähköpostimarkkinoinnin sisällön kehittämiseen varsinkin kirjaesittelyihin liittyvien tietojen ja ostamisen aikaansaamisen osalta. Tuloksia voidaan soveltaa myös yrityksen verkkopalvelua kehitettäessä.
Työn teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin aluksi markkinointiviestintää ja suoramarkkinointia sen osa-alueena. Tämän jälkeen näkökulma rajattiin sähköpostimarkkinointiin ja sen onnistumiseen vaikuttaviin tekijöihin. Työ toteutettiin kvantitatiivisena rinnakkaistutkimuksena lähettämällä kuudelle eri asiakasryhmälle kysely Digium Enterprise -ohjelman kautta helmikuussa 2013. Ryhmät koostuivat jäsenistä ja tavallisista asiakkaista. Tulosten analysoinnissa käytettiin Digium Enterprise - ja SPSS-ohjelmia. Vastauksia saatiin yhteensä 445, ja vastausprosentiksi muodostui 15,4 %. Kyselykohtaisesti jäsenet olivat aktiivisempia vastaajia kuin asiakkaat.
Tutkimuksesta kävi ilmi, että suurin osa vastaajista halusi vastaanottaa sisällöltään ytimekästä viestintää kerran tai kaksi kuussa. Viestinnän nykyistä sisältöä pidettiin asiantuntevana ja luotettavana, mutta parannettavaa oli viestin innostavuudessa ja oikeiden kirjojen kohdentamisessa. Lisäksi vastaajat toivoivat tilaamista helpottavia tekijöitä ja kirjaesittelyjen yhteyteen tarkempia tietoja, kuten käyttövinkkejä, kirjailijan esittelyä ja linkkiä kirjan sisällysluetteloon. Vastaajat olivat myös kiinnostuneita uutuuskirjojen ilmestymisseurannasta, kuukausittaisista eduista ja omiin ostoihinsa perustuvista kirjasuositteluista. Lisäksi ilmeni, että sähköpostimarkkinointia pitäisi kehittää eri lukupäätteitä varten.
Tutkimuksesta saatiin konkreettista tietoa sähköpostimarkkinoinnin sisällön kehittämiseen varsinkin kirjaesittelyihin liittyvien tietojen ja ostamisen aikaansaamisen osalta. Tuloksia voidaan soveltaa myös yrityksen verkkopalvelua kehitettäessä.