FUNity-opinnäytetyöjärjestelmän käyttöliittymän kehittäminen : HTML5 ja CSS3 Web-kehityksessä
Nieminen, Jani-Markus (2013)
Nieminen, Jani-Markus
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513070
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060513070
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja toimi FUNity Oy, joka tarjosi aiheen opinnäytetyölle järjestelmän ulkoasun kehittämisen parissa. FUNity on järjestelmä opinnäytetöiden ja työharjoitteluiden budjetointiin, työvaiheiden seurantaan sekä ohjaajien ja opiskelijoiden hallinnoimiseen. Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisu suurimpaan käytettävyysongelmaan, järjestelmän päävalikkorakenteeseen, uusia HTML5- ja CSS3-tekniikoita hyödyntäen. Samalla opinnäytetyössä kartoitetaan mitä HTML5- ja CSS3-tekniikat ovat ja kuinka paljon niiden uusia ominaisuuksia voidaan jo hyödyntää web-kehityksessä.
Lähteenä opinnäytetyössä hyödynnettiin luotettuja ja tunnettuja Internet-sivustoja sekä suomalaista, että ulkomaista tuoretta kirjallisuutta. Useita lähteitä yhdistelemällä vältyttiin tiedon ristiriitaisuuksilta, sillä HTML5 ja CSS3 ovat vielä kehitysasteella sekä muutosalttiita tekniikoita. Käytännön osuuden tulokset, FUNityn navigointimallit, perustuvat Internetissä suosittuihin navigointiratkaisuihin. Eri navigointimallien hyötyjä analysoin itse ja haastattelujen avulla kartoitettiin navigointiratkaisujen hyviä ja huonoja puolia. Lopputuloksena opinnäytetyö on paketti HTML5:n ja CSS3:n käytöstä ja tekniikoiden hyödyntämisestä osana FUNity-opiskelija- ja ohjaajaportaalin navigointia.
Opinnäytetyön aikana luoduista viidestä erilaisesta navigointiratkaisusta, voidaan jokaista hyödyntää osana FUNitya. Oli tehtävä kompromissi, mille osa-alueelle annetaan eniten painoarvoa: käytettävyys, näyttävyys, teknisyys vai rakenne. Jatkossa navigointia ja koko sivuston käytettävyyttä voidaan kehittää opiskelijoiden näkökulmasta, mikäli sille on tarvetta. Myös mobiiliystävällisen sivuston ja sille sopivan navigoinnin tarvetta tulee miettiä erikseen.
Lähteenä opinnäytetyössä hyödynnettiin luotettuja ja tunnettuja Internet-sivustoja sekä suomalaista, että ulkomaista tuoretta kirjallisuutta. Useita lähteitä yhdistelemällä vältyttiin tiedon ristiriitaisuuksilta, sillä HTML5 ja CSS3 ovat vielä kehitysasteella sekä muutosalttiita tekniikoita. Käytännön osuuden tulokset, FUNityn navigointimallit, perustuvat Internetissä suosittuihin navigointiratkaisuihin. Eri navigointimallien hyötyjä analysoin itse ja haastattelujen avulla kartoitettiin navigointiratkaisujen hyviä ja huonoja puolia. Lopputuloksena opinnäytetyö on paketti HTML5:n ja CSS3:n käytöstä ja tekniikoiden hyödyntämisestä osana FUNity-opiskelija- ja ohjaajaportaalin navigointia.
Opinnäytetyön aikana luoduista viidestä erilaisesta navigointiratkaisusta, voidaan jokaista hyödyntää osana FUNitya. Oli tehtävä kompromissi, mille osa-alueelle annetaan eniten painoarvoa: käytettävyys, näyttävyys, teknisyys vai rakenne. Jatkossa navigointia ja koko sivuston käytettävyyttä voidaan kehittää opiskelijoiden näkökulmasta, mikäli sille on tarvetta. Myös mobiiliystävällisen sivuston ja sille sopivan navigoinnin tarvetta tulee miettiä erikseen.