Yrityksen verkkomarkkinointi Case: Sirpan Bussimatkat
Antila, Anni (2013)
Antila, Anni
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412854
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412854
Tiivistelmä
Tutkielman tarkoitus on selvittää, miten yritystä voisi kehittää. Tarkoituksena on kartoittaa yrityksen verkkomarkkinointimahdollisuuksia sekä selvittää, mitkä olisivat parhaat vaihtoehdot valitussa Case-yrityksessä. Tutkielman taustalla ovat ydinprosessin uudistamisen keskeiset asiat ja yrityksen suorituskyky sekä yrityksen suorituskyvyn mittaaminen. Tutkielmassa tarkastellaan erilaisia sivustoja ja muita tapoja markkinoida yritystä kustannustehokkaasti verkossa. Tarkoituksena on saada selville, mitä on tarjolla tällä hetkellä ja miten Case-yritys voisi niistä hyötyä.
Case–yritys on matkailualan yritys Sirpan Bussimatkat, joka järjestää matkoja Suomessa ja Euroopassa. Yrityksen ensisijaiset palvelut on palvelu- ja tilausliikenne. Yritys käyttää verkkomarkkinointia ja tavoitteena on lisätä sitä tulevaisuudessa. Lähitulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on lisätä liikevaihtoa sekä palveluita kuten linjaliikennettä.
Ydinprosessien uudistaminen tapahtuu ensisijassa asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalle on tärkeää, että palvelu vastaa kysyntää ja yritys on keskittänyt toimintansa sekä palvelunsa sopivalla tavalla. Olisi tärkeää, että yritys toteuttaisi uusia innovatiivisia toimintatapoja. Verkossa on tarjolla paljon sovelluksia, joita yritys voisi hyödyntää. Case-yritys Sirpan Bussimatkat käyttää tällä hetkellä sivustoja kuten: Facebook ja Twitter, sekä yrityksellä on käytössä omat kotisivut. Sen on kuitenkin mahdollista lisätä markkinointia verkossa. Yritykset voivat toteuttaa verkossa kampanjan, jonka viesti välittyy käytännössä jokaiselle suomalaiselle. Ainoa asia, jota kilpailijat eivät voi kopioida on uskollista asiakaskuntaa, siksi monessa tapauksessa yrityksen pelastavat kilpailulta uskolliset asiakkaat. Sosiaalinen media on hyvä tapa sitouttaa ja kasvattaa yritykselle uskollisia asiakkaita, jopa faneja. Se ei maksa paljoa ja siten pienilläkin yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää sitä. Hakukonemarkkinointi on tuloksellista, koska se tuo säännöllistä tulovirtaa, ja sen investointi on vähäinen. Tutkielman jatkotutkimusaiheet voivat olla mitä haittoja verkossa markkinointi tuo ja onko verkossa markkinointi tulevaisuudessa ainoa kannattava tapa.
Case–yritys on matkailualan yritys Sirpan Bussimatkat, joka järjestää matkoja Suomessa ja Euroopassa. Yrityksen ensisijaiset palvelut on palvelu- ja tilausliikenne. Yritys käyttää verkkomarkkinointia ja tavoitteena on lisätä sitä tulevaisuudessa. Lähitulevaisuudessa yrityksen tavoitteena on lisätä liikevaihtoa sekä palveluita kuten linjaliikennettä.
Ydinprosessien uudistaminen tapahtuu ensisijassa asiakkaan näkökulmasta. Asiakkaalle on tärkeää, että palvelu vastaa kysyntää ja yritys on keskittänyt toimintansa sekä palvelunsa sopivalla tavalla. Olisi tärkeää, että yritys toteuttaisi uusia innovatiivisia toimintatapoja. Verkossa on tarjolla paljon sovelluksia, joita yritys voisi hyödyntää. Case-yritys Sirpan Bussimatkat käyttää tällä hetkellä sivustoja kuten: Facebook ja Twitter, sekä yrityksellä on käytössä omat kotisivut. Sen on kuitenkin mahdollista lisätä markkinointia verkossa. Yritykset voivat toteuttaa verkossa kampanjan, jonka viesti välittyy käytännössä jokaiselle suomalaiselle. Ainoa asia, jota kilpailijat eivät voi kopioida on uskollista asiakaskuntaa, siksi monessa tapauksessa yrityksen pelastavat kilpailulta uskolliset asiakkaat. Sosiaalinen media on hyvä tapa sitouttaa ja kasvattaa yritykselle uskollisia asiakkaita, jopa faneja. Se ei maksa paljoa ja siten pienilläkin yrityksillä on mahdollisuus hyödyntää sitä. Hakukonemarkkinointi on tuloksellista, koska se tuo säännöllistä tulovirtaa, ja sen investointi on vähäinen. Tutkielman jatkotutkimusaiheet voivat olla mitä haittoja verkossa markkinointi tuo ja onko verkossa markkinointi tulevaisuudessa ainoa kannattava tapa.