Asiakaslähtöisen terassikonseptin kehittäminen : kehityssuunnitelma ravintola Yokille kesäksi 2013
Järvinen, Annika; Taanila, Essi (2013)
Järvinen, Annika
Taanila, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512989
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512989
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ravintola Yokille toimiva, tehokas ja käytettävä terassikonsepti. Kehittämisen pääpaino oli ravintolan tavoitteleman asiakassegmentin todellisten tarpeiden ja toiveiden huomioonottaminen sekä työntekijöiden työn selkeyttäminen parhaan mahdollisen asiakaspalvelun aikaansaamiseksi. Tavoitteena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat asiakaslähtöisen konseptin suunnitteluun ja miten konseptista saadaan toimiva palvelutuote. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi ravintola Yoki. Tutkimustulosten pohjalta suunnittelimme Yokille terassin konseptisuunnitelman kesäksi 2013. Tämä kehityssuunnitelma on opinnäytetyömme varsinainen tuotos.
Työn teoriaosuus koostuu palvelujen kehittämisestä palvelumuotoilun menetelmin. Käytettävyys on esitelty teoriaosuudessa, koska sillä on ollut merkittävä rooli palvelukonseptin toimivuuden ja tehokkuuden suunnittelun apuvälineenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, palvelupolkua, ryhmäkeskustelua sekä service blueprintin hahmotelmaa. Tutkimustulokset perustuvat näiden menetelmien avulla kerättyyn tietoon.
Havaitsimme, ettei Yokin todellinen asiakaskunta vastaa sen tavoittelemaa asiakassegmenttiä niin hyvin kuin se voisi eivätkä kaikki ravintolan prosessit tue työntekijöiden kykyä luoda parasta mahdollista palvelukokemusta asiakkaalle. Palvelupolkuun perustuvan ryhmäkeskustelun tuloksina saatiin uusia ideoita houkuttelevan terassin fyysisistä ominaisuuksista, kiinnostavista palvelutuotteista sekä toivotuista juoma-, ruoka- ja ohjelmatarjonnasta. Lisäksi saimme uutta näkökulmaa jo suunniteltuihin palvelukonseptin osiin. Service blueprint hahmotelmalla halusimme havainnollistaa toivotunlaista palvelutilannetta.
Opinnäytetyön lopussa esitetään ehdotuksia siitä, mitä jatkotoimenpiteitä Yokin tulisi tehdä toimivan terassin toteuttamiseksi. Jos Yoki päättää toimeenpanna kehittämämme konseptisuunnitelman, tulee sen jatkuvasti arvioida konseptin toimivuutta ja reagoida mahdollisiin palvelussa ilmeneviin ongelmakohtiin. Opinnäytetyön lopussa olemme ehdottaneet Yokille arvioinnin ja kehittämisen apuna käytettäviä menetelmiä.
Työn teoriaosuus koostuu palvelujen kehittämisestä palvelumuotoilun menetelmin. Käytettävyys on esitelty teoriaosuudessa, koska sillä on ollut merkittävä rooli palvelukonseptin toimivuuden ja tehokkuuden suunnittelun apuvälineenä. Tutkimusmenetelminä käytettiin havainnointia, palvelupolkua, ryhmäkeskustelua sekä service blueprintin hahmotelmaa. Tutkimustulokset perustuvat näiden menetelmien avulla kerättyyn tietoon.
Havaitsimme, ettei Yokin todellinen asiakaskunta vastaa sen tavoittelemaa asiakassegmenttiä niin hyvin kuin se voisi eivätkä kaikki ravintolan prosessit tue työntekijöiden kykyä luoda parasta mahdollista palvelukokemusta asiakkaalle. Palvelupolkuun perustuvan ryhmäkeskustelun tuloksina saatiin uusia ideoita houkuttelevan terassin fyysisistä ominaisuuksista, kiinnostavista palvelutuotteista sekä toivotuista juoma-, ruoka- ja ohjelmatarjonnasta. Lisäksi saimme uutta näkökulmaa jo suunniteltuihin palvelukonseptin osiin. Service blueprint hahmotelmalla halusimme havainnollistaa toivotunlaista palvelutilannetta.
Opinnäytetyön lopussa esitetään ehdotuksia siitä, mitä jatkotoimenpiteitä Yokin tulisi tehdä toimivan terassin toteuttamiseksi. Jos Yoki päättää toimeenpanna kehittämämme konseptisuunnitelman, tulee sen jatkuvasti arvioida konseptin toimivuutta ja reagoida mahdollisiin palvelussa ilmeneviin ongelmakohtiin. Opinnäytetyön lopussa olemme ehdottaneet Yokille arvioinnin ja kehittämisen apuna käytettäviä menetelmiä.