Sp-Koti Pori kiinteistönvälityskeskuksen tunnettuus Satakunnan kuluttajamarkkinoilla
Mäkelä, Rita (2013)
Mäkelä, Rita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
![Creative Commons License](http://www.theseus.fi/themes/Theseus_Mirage/images/CC/l/by-nc-nd/1.0/fi/88x31.png)
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011802
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013053011802
Tiivistelmä
Tutkimuksessa selvitettiin, miten tunnettu Sp-Koti-ketju on Satakunnassa. Lisäksi selvitettiin, mitkä ovat ne markkinointikanavat, jotka kiinteistönvälitysmainonnassa huomioitiin eniten, mitkä asiat vaikuttivat välitysliikkeen valintaan, mitä pankin kanssa yhteistyössä olevia kiinteistönvälitysyrityksiä kuluttajat tiesivät ja lisäsikö yhteistyö luotettavuutta välitysliikkeeseen. Pääasiallinen tutkimusryhmä oli alle kolmekymmentävuotiaat mahdolliset ensiasunnonostajat.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tunnettuutta, imagoa, brändiä, palvelun markkinointia, ketjuuntumista sekä kiinteistönvälitys alaa yleisesti. Tunnettuus osiossa käsiteltiin tunnettuuden eri tasoja sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Imago ja brändi -osiossa käydään läpi imagon hallintaa, kehitystä ja merkitystä sekä brändin peruskäsitteitä ja brändin muotoutumista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusotteena käytettiin survey-tutkimusta. Tutkimuksesta selvisi, että Sp-Koti ei ole niin tunnettu kuin suuret kilpailijansa. Huomioiduimmat markkinointikanavat olivat sanoma- ja aikakausilehdet, joiden kannoilla seurasivat internet ja televisio. Välitysliikkeen valintaan vaikuttavat eniten tunnettuus, imago ja niihin liittyvät osatekijät, joista tärkeimpinä: turvallisuus, tuttavien suosittelu sekä tuttu kiinteistönvälittäjä. Välitysliikkeen ja pankin yhteistyö herätti vastaajissa luottamusta välitystoimintaan. Tunnetuin pankin kanssa yhteistyössä oleva välitystoimisto oli OPKK. Kehitysehdotuksena olivat markkinoinnin lisääminen, sekä sen suuntaaminen tulevaisuuden ensiasunnonostajille.
Opinnäytetyön teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin tunnettuutta, imagoa, brändiä, palvelun markkinointia, ketjuuntumista sekä kiinteistönvälitys alaa yleisesti. Tunnettuus osiossa käsiteltiin tunnettuuden eri tasoja sekä siihen vaikuttavia tekijöitä. Imago ja brändi -osiossa käydään läpi imagon hallintaa, kehitystä ja merkitystä sekä brändin peruskäsitteitä ja brändin muotoutumista.
Tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jonka tutkimusotteena käytettiin survey-tutkimusta. Tutkimuksesta selvisi, että Sp-Koti ei ole niin tunnettu kuin suuret kilpailijansa. Huomioiduimmat markkinointikanavat olivat sanoma- ja aikakausilehdet, joiden kannoilla seurasivat internet ja televisio. Välitysliikkeen valintaan vaikuttavat eniten tunnettuus, imago ja niihin liittyvät osatekijät, joista tärkeimpinä: turvallisuus, tuttavien suosittelu sekä tuttu kiinteistönvälittäjä. Välitysliikkeen ja pankin yhteistyö herätti vastaajissa luottamusta välitystoimintaan. Tunnetuin pankin kanssa yhteistyössä oleva välitystoimisto oli OPKK. Kehitysehdotuksena olivat markkinoinnin lisääminen, sekä sen suuntaaminen tulevaisuuden ensiasunnonostajille.