Palvelun parantaminen Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluissa – Tervetuloa palveltavaksi
Tikkanen, Petteri (2013)
Tikkanen, Petteri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512982
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060512982
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään Tampereen ammattikorkeakoulun organisaatiokulttuuria sekä kiinteistöpalveluiden palvelukulttuurin kehittämistä korkeakoulun sisällä. Työn teoriaosuus koostuu toimintaympäristöstä ja sen muutoksesta, sisäisestä markkinoinnista ja palvelusta sekä Tampereen ammattikorkeakoulun palvelukulttuurista. Opinnäytetyön tavoitteena oli parantaa palvelua ja palvelukulttuuria Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluissa, tehdä kiinteistöpalveluiden tuottamia palveluita tunnetuksi, sekä löytää kiinteistöpalveluihin uusia ideoita palvelujen parantamiseksi. Tutkimuskysymykseksi muotoutui kysymys: Millä keinoilla kiinteistöpalvelut voivat parantaa omaa palveluaan? Tutkimus oli luonteeltaan kvalitatiivinen.
Tutkimus suoritettiin Tampereen ammattikorkeakoulun henkilöstölle keväällä 2013. Tutkimukseen osallistui seitsemän henkilöä. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty osallistuvalla havainnoinnilla. Kokoukset ja palaverit on pidetty syksyllä 2011, keväällä 2012 ja syksyllä 2012. Tutkimuksen mukaan Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluiden organisaatiokulttuuri hakee vielä paikkaansa ja organisaatiokulttuuri koettiin hyvin perinteiseksi ja ylhäältä johdetuksi. Osa tutkimuksen vastaajista koki toimintaympäristön myös positiivisena. Hyvä imago, erinomainen sijainti, vetovoimaiset koulutusohjelmat ja hyvä maine niin kotimaassa kuin ulkomaillakin nousivat tutkimuksessa tärkeimmiksi menestystekijöiksi. Tutkimuksen vastaajat kokivat ongelmakohdiksi asioiden siirtelyn henkilöltä toiselle ja tiedon ristiriitaisuuden, vaikka osittain oltiin tyytyväisiä tiedonkulkuun. Palvelukulttuurin ja palveluiden kehittämistä kannattaa jatkaa edelleen. Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluiden palveluita voidaan parantaa palvelukoulutuksella, kohdentamalla tieto oikeille henkilöille ja tarkentamalla tiedon sisältöä.
Tämän hetken taloudellisessa tilanteessa oppilaitokset joutuvat miettimään entistä enemmän omaa kilpailukykyään ja pärjäämistään tulevaisuudessa. Tampereen ammattikorkeakoulun tahtotilana on olla uudistuva korkeakoulu. Tavoitteena on turvata koulutuksen hyvä laatu ja tehokkuus myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään korkeakoulun sisällä parempien palveluiden tuottamiseksi kiinteistöpalveluiden asiakkaille. Työn tuloksia voivat hyödyntää myös muut oppilaitokset, jotka haluavat parantaa omaa palvelukulttuuriaan ja palveluita.
Tutkimus suoritettiin Tampereen ammattikorkeakoulun henkilöstölle keväällä 2013. Tutkimukseen osallistui seitsemän henkilöä. Lisäksi tutkimusaineistoa on kerätty osallistuvalla havainnoinnilla. Kokoukset ja palaverit on pidetty syksyllä 2011, keväällä 2012 ja syksyllä 2012. Tutkimuksen mukaan Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluiden organisaatiokulttuuri hakee vielä paikkaansa ja organisaatiokulttuuri koettiin hyvin perinteiseksi ja ylhäältä johdetuksi. Osa tutkimuksen vastaajista koki toimintaympäristön myös positiivisena. Hyvä imago, erinomainen sijainti, vetovoimaiset koulutusohjelmat ja hyvä maine niin kotimaassa kuin ulkomaillakin nousivat tutkimuksessa tärkeimmiksi menestystekijöiksi. Tutkimuksen vastaajat kokivat ongelmakohdiksi asioiden siirtelyn henkilöltä toiselle ja tiedon ristiriitaisuuden, vaikka osittain oltiin tyytyväisiä tiedonkulkuun. Palvelukulttuurin ja palveluiden kehittämistä kannattaa jatkaa edelleen. Tampereen ammattikorkeakoulun kiinteistöpalveluiden palveluita voidaan parantaa palvelukoulutuksella, kohdentamalla tieto oikeille henkilöille ja tarkentamalla tiedon sisältöä.
Tämän hetken taloudellisessa tilanteessa oppilaitokset joutuvat miettimään entistä enemmän omaa kilpailukykyään ja pärjäämistään tulevaisuudessa. Tampereen ammattikorkeakoulun tahtotilana on olla uudistuva korkeakoulu. Tavoitteena on turvata koulutuksen hyvä laatu ja tehokkuus myös tulevaisuudessa.
Tutkimuksen tuloksia hyödynnetään korkeakoulun sisällä parempien palveluiden tuottamiseksi kiinteistöpalveluiden asiakkaille. Työn tuloksia voivat hyödyntää myös muut oppilaitokset, jotka haluavat parantaa omaa palvelukulttuuriaan ja palveluita.