Imatran satamassa sijaitsevan kahvilan Kolme Ankkuria talvikauden palvelujen kehittäminen ja parantaminen
Paakkunainen, Henna (2013)
Paakkunainen, Henna
Saimaan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412769
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412769
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin Imatran satamassa sijaitsevan kahvila Kolme Ankkuria talvikauden palvelujen kehittämistä ja parantamista. Opinnäytetyö palvelee ensisijaisesti kahvila Kolmea Ankkuria, mutta voidaan todeta, että Kolmen Ankkurin palvelujen parantaminen ja kehittäminen talvikaudelle palkitsee koko satama-aluetta ja siellä toimivia yrityksiä sekä yhdistyksiä. Kahvilan toiminta laajentui talvikaudelle 2012. Kyselyn tavoitteena oli kerätä aineistoa siitä, mitä palveluja alueelle kaivataan ja miten saadaan kahvilan toiminta kannattavaksi ja talvikaudella.
Opinnäytetyössä teoriapohjaksi tutkittiin kahviloiden toimintaympäristöön vaikut-tavia tekijöitä sekä palvelua ja sen eri muotoja. Teoriaosuudessa käytettiin lähteenä alan kirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää, kyselyä ja haastattelua. Kahvilan asiakkaista kyselyyn osallistui 262 henkilöä. Lomakekysely toteutettiin 5.4.–14.4.2013 kahvila Kolmessa Ankkurissa. Haastattelu oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen, ja siihen osallistui kuusi alueen yrittäjää ja yksi yhdistyksen edustaja. Haastattelu toteutettiin huhtikuun 2013 aikana. Haastattelulla kerättiin tietoa alueen tulevaisuuden näkymistä ja alueelle kaivattavista palveluista sekä mahdollisista talvikauden käyttäjistä.
Kyselyyn vastanneet olivat enimmäkseen erittäin tyytyväisiä ensimmäisen talvikauden palveluihin. Markkinointia ja tiedotusta alueelle ja etenkin kahvilan osalta kaivataan enemmän. Haastattelun perusteella voidaan sanoa alueen kehittyvän koko ajan valtavasti, ja näin lisäpalveluja kaivataankin jatkuvasti lisää. Koko alueen toiminta on kesäpainotteista, ja näin ollen talvikauden palvelut ovat olleet puutteellista. Haastattelussa kävi myös ilmi ulkoilijoiden määrä ja heidän palvelujen tarpeellisuuden olevan oletettua suurempi.
Opinnäytetyössä teoriapohjaksi tutkittiin kahviloiden toimintaympäristöön vaikut-tavia tekijöitä sekä palvelua ja sen eri muotoja. Teoriaosuudessa käytettiin lähteenä alan kirjallisuutta.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kahta eri tutkimusmenetelmää, kyselyä ja haastattelua. Kahvilan asiakkaista kyselyyn osallistui 262 henkilöä. Lomakekysely toteutettiin 5.4.–14.4.2013 kahvila Kolmessa Ankkurissa. Haastattelu oli luonteeltaan kvalitatiivinen eli laadullinen, ja siihen osallistui kuusi alueen yrittäjää ja yksi yhdistyksen edustaja. Haastattelu toteutettiin huhtikuun 2013 aikana. Haastattelulla kerättiin tietoa alueen tulevaisuuden näkymistä ja alueelle kaivattavista palveluista sekä mahdollisista talvikauden käyttäjistä.
Kyselyyn vastanneet olivat enimmäkseen erittäin tyytyväisiä ensimmäisen talvikauden palveluihin. Markkinointia ja tiedotusta alueelle ja etenkin kahvilan osalta kaivataan enemmän. Haastattelun perusteella voidaan sanoa alueen kehittyvän koko ajan valtavasti, ja näin lisäpalveluja kaivataankin jatkuvasti lisää. Koko alueen toiminta on kesäpainotteista, ja näin ollen talvikauden palvelut ovat olleet puutteellista. Haastattelussa kävi myös ilmi ulkoilijoiden määrä ja heidän palvelujen tarpeellisuuden olevan oletettua suurempi.