Koulukuraattorin työ ja vanhempien käsitykset koulun sosiaalityöstä
Mattila, Sini (2013)
Mattila, Sini
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711077
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052711077
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, mitkä ovat vanhempien käsitykset koulukuraattorin työstä ja mitä vanhemmat odottavat koulukuraattorilta. Kiinnostus aiheeseen nousi siitä, että työskentelen koulunkäyntiavustajana Pornaisten Yhtenäiskoulussa. Koulumaailmassa tapahtuu koko ajan asioita, joista saamme kuulla median kautta, minkä vuoksi aihe on hyvin ajankohtainen. Tulevaisuuden Suomessa lapset ja nuoret ovat voimavara, josta tulee pitää mahdollisimman hyvää huolta. Siksi tulevina vuosina on entistä paremmin vaalittava lasten ja nuorten hyvinvointia. Koululla on suuri rooli osana lasten ja nuorten kasvuympäristöä, sillä on myös merkittävä vaikutus lasten ja nuorten hyvinvointiin. Kouluissa on tehty sosiaalityötä jo pitkään, ja sen kasvavasta tarpeesta puhutaan jatkuvasti.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla Pornaisten Yhtenäiskoulun oppilaiden vanhempia. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia vanhempia oli kuusi kappaletta. Haastattelun avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin avulla esille nousi kolme luokkaa: koulukuraattori vanhempien näkökulmasta, tulevaisuuden onnet ja huolet sekä sosionomin virka koulussa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat eivät tiedä koulukuraattorin perustehtävää tarpeeksi hyvin. Vanhempien mielestä koulukuraattorin rooliin kuuluu olla vanhempien tuki, ylläpitää työrauhaa, selvittää riitatilanteita, tukea opettajia työssään, tukea oppilasta koulunkäynnissä ja olla hänen tukihenkilönsä ja olla yhteistyökumppani niin kodin kuin oppilaankin kanssa. Koulukuraattorin hyvistä ominaisuuksista vanhempien mielestä tärkeimpiä ovat ammatillisuus ja hyvä osaaminen. Vanhempia huolettavat kunnan säästäminen ja häiriköivät oppilaat. Vanhempien mielestä töitä koulussa riittää, joten sosionomin virka kouluun olisi perusteltua. Sosionomin viralla voitaisiin saada myös jo olemassa olevan koulukuraattorin työmäärää pienemmäksi.
Opinnäytetyö vastasi oleellisesti tutkimuskysymyksiin. Työllä saatiin olennaisesti vanhempien mielipiteet esille. Toivon, että Pornaisten Yhtenäiskoulu hyötyy tutkimuksesta ja voi näin kehittää toimintaansa oppilashuollon ja koulukuraattorin työn osalta paremmaksi.
Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja aineisto kerättiin haastattelemalla Pornaisten Yhtenäiskoulun oppilaiden vanhempia. Haastattelumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua. Haastateltavia vanhempia oli kuusi kappaletta. Haastattelun avulla kerätty aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Analyysin avulla esille nousi kolme luokkaa: koulukuraattori vanhempien näkökulmasta, tulevaisuuden onnet ja huolet sekä sosionomin virka koulussa.
Tutkimustulosten mukaan vanhemmat eivät tiedä koulukuraattorin perustehtävää tarpeeksi hyvin. Vanhempien mielestä koulukuraattorin rooliin kuuluu olla vanhempien tuki, ylläpitää työrauhaa, selvittää riitatilanteita, tukea opettajia työssään, tukea oppilasta koulunkäynnissä ja olla hänen tukihenkilönsä ja olla yhteistyökumppani niin kodin kuin oppilaankin kanssa. Koulukuraattorin hyvistä ominaisuuksista vanhempien mielestä tärkeimpiä ovat ammatillisuus ja hyvä osaaminen. Vanhempia huolettavat kunnan säästäminen ja häiriköivät oppilaat. Vanhempien mielestä töitä koulussa riittää, joten sosionomin virka kouluun olisi perusteltua. Sosionomin viralla voitaisiin saada myös jo olemassa olevan koulukuraattorin työmäärää pienemmäksi.
Opinnäytetyö vastasi oleellisesti tutkimuskysymyksiin. Työllä saatiin olennaisesti vanhempien mielipiteet esille. Toivon, että Pornaisten Yhtenäiskoulu hyötyy tutkimuksesta ja voi näin kehittää toimintaansa oppilashuollon ja koulukuraattorin työn osalta paremmaksi.