Vetolaitteen suunnittelu ja prototyypin valmistus
Urpi, Perttu (2013)
Urpi, Perttu
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412764
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060412764
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö kertoo Ford Transit Customin suunniteltavasta EU-määräykset täyttävästä vetolaitteesta, josta valmistetaan myös prototyyppi.
Tämä työ on yksi Koneteknologiakeskus SeAMK -hankkeen (jäljempänä KTK) alaisuudessa tehdyistä projekteista. KTK on pääosin EU-rahoitteinen hanke, jonka tavoitteena on tuoda tutuiksi SeAMK:n palveluita Etelä-pohjanmaan eri teknologiayrityksille. Hankkeen tarkoituksena on aktivoida yrityksiä kehittämään heidän tuotteitaan ja rationalisoimaan heidän tuotantoaan.
Vetolaitteen suunnittelu Insinööritoimisto V-P Takalalle on jo toinen projekti samaan yritykseen. Eurox World on vetolaitteita henkilö- ja pakettiautoihin valmistavan yrityksen toiminimi. Vetolaitteen suunnittelu ja valmistaminen vaati EU-määräysten tulkitsemista, jotka vetolaitteen on täytettävä ennen kuin se saa tarvittavien testien jälkeen tyyppihy-väksynnän tieliikenteeseen. Vetolaitteen suunnittelu- ja valmistusprosessi suoritettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun konelaboratoriotiloissa.
Tämä työ on yksi Koneteknologiakeskus SeAMK -hankkeen (jäljempänä KTK) alaisuudessa tehdyistä projekteista. KTK on pääosin EU-rahoitteinen hanke, jonka tavoitteena on tuoda tutuiksi SeAMK:n palveluita Etelä-pohjanmaan eri teknologiayrityksille. Hankkeen tarkoituksena on aktivoida yrityksiä kehittämään heidän tuotteitaan ja rationalisoimaan heidän tuotantoaan.
Vetolaitteen suunnittelu Insinööritoimisto V-P Takalalle on jo toinen projekti samaan yritykseen. Eurox World on vetolaitteita henkilö- ja pakettiautoihin valmistavan yrityksen toiminimi. Vetolaitteen suunnittelu ja valmistaminen vaati EU-määräysten tulkitsemista, jotka vetolaitteen on täytettävä ennen kuin se saa tarvittavien testien jälkeen tyyppihy-väksynnän tieliikenteeseen. Vetolaitteen suunnittelu- ja valmistusprosessi suoritettiin Seinäjoen ammattikorkeakoulun konelaboratoriotiloissa.