Hyväntekeväisyys ilmiönä yrityksen toiminnassa
Vyyryläinen, Jussi; Peltola, Henna (2013)
Vyyryläinen, Jussi
Peltola, Henna
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911628
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052911628
Tiivistelmä
Hyväntekeväisyyttä on harjoitettu kautta aikojen. Historiassa hyväntekeväisyys oli lähinnä paikallisten avustamista, joka tapahtui parempiosaisten yksityishenkilöiden toimesta. Tänä päivänä erilaiset hyväntekeväisyyskampanjat ovat mukana ihmisten arkipäivässä eri tavoin ja hyväntekeväisyys saa paljon huomiota mediassa. Myös yritykset tuovat hyväntekeväisyyshank-keitaan näkyvästi esille.
Opinnäytetyössä selvitetään miksi yritykset tekevät hyväntekeväisyyttä, mitä sillä on tarkoitus saavuttaa ja miten. Tavoitteena on ymmärtää perusteita sille, miksi yritykset osallistuvat erilaisiin hyväntekeväisyystoimenpiteisiin ja -kampanjoihin. Teoriassa tukeudutaan yhteiskunta-vastuuajatteluun, sillä hyväntekeväisyys yhdistetään pääosin yrityksen sosiaaliseen vastuullisuuteen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljän Suomessa toimivan yrityksen edustajia. Haastatte-lumenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka keinoin pyrittiin selvittämään yritysten hyvänte-keväisyyden tavoitteita, motiiveja ja käytännön toimintaa. Haastattelujen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön lopussa yrityksiä on tarkasteltu myös sosiaalisen ja taloudellisen hyödyn yhdistämisen kautta. Tulosten pohjalta luotiin kehitysideoita, joita yritykset voivat hyödyntää oman hyväntekeväisyystoimintansa kehittämisessä.
Haastattelujen perusteella yritysten tahtotila on toimia pitkäkestoisesti yhden yhteistyökumppanin kanssa. Päätökset merkittävistä hyväntekeväisyysyhteistyöhankkeista tehdään useimmiten yritysten ylimmässä johdossa. Yritykset eivät aseta konkreettisesti mitattavia tavoitteita hyväntekeväisyyspanostuksille, mutta toisinaan niistä haetaan molemminpuolista hyötyä. Yritysten pääsääntöisenä motiivina on haastattelujen perusteella aito hyväntekeväisyys ja oikea auttaminen.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että suomalaiset yritykset voisivat liittää hyväntekeväisyys-toiminnan vielä tiiviimmin omiin toimintatapoihinsa. Hyväntekeväisyysjärjestöiltä voisi löytyä uusia ideoita ja mahdollisuuksia hyödyntää jo olemassa olevaa osaamista. Toimimalla yhä tiiviimmin yhdessä hyväntekeväisyyssektorin toimijoiden kanssa, yritykset voisivat löytää uudenlaisia tapoja kehittää omaa toimintaansa. Tulevaisuudessa hyväntekeväisyystoiminta ja liiketoiminnallinen hyöty voisivat entistä paremmin tukea toisiaan. Opinnäytetyössä todetaan, että yritysten tarkoitusperät hyväntekeväisyydessä ovat aitoja, mutta tehokkuus ja asiantuntijuus vaativat vielä tietouden lisäämistä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksissa todetaan myös, että yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestöjen ja yritysten välillä tulisi entisestään syventää ja molemminpuolista hyötyajattelua viedä rakentavasti eteenpäin.
Opinnäytetyössä selvitetään miksi yritykset tekevät hyväntekeväisyyttä, mitä sillä on tarkoitus saavuttaa ja miten. Tavoitteena on ymmärtää perusteita sille, miksi yritykset osallistuvat erilaisiin hyväntekeväisyystoimenpiteisiin ja -kampanjoihin. Teoriassa tukeudutaan yhteiskunta-vastuuajatteluun, sillä hyväntekeväisyys yhdistetään pääosin yrityksen sosiaaliseen vastuullisuuteen.
Opinnäytetyötä varten haastateltiin neljän Suomessa toimivan yrityksen edustajia. Haastatte-lumenetelmänä oli teemahaastattelu, jonka keinoin pyrittiin selvittämään yritysten hyvänte-keväisyyden tavoitteita, motiiveja ja käytännön toimintaa. Haastattelujen tulokset analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Opinnäytetyön lopussa yrityksiä on tarkasteltu myös sosiaalisen ja taloudellisen hyödyn yhdistämisen kautta. Tulosten pohjalta luotiin kehitysideoita, joita yritykset voivat hyödyntää oman hyväntekeväisyystoimintansa kehittämisessä.
Haastattelujen perusteella yritysten tahtotila on toimia pitkäkestoisesti yhden yhteistyökumppanin kanssa. Päätökset merkittävistä hyväntekeväisyysyhteistyöhankkeista tehdään useimmiten yritysten ylimmässä johdossa. Yritykset eivät aseta konkreettisesti mitattavia tavoitteita hyväntekeväisyyspanostuksille, mutta toisinaan niistä haetaan molemminpuolista hyötyä. Yritysten pääsääntöisenä motiivina on haastattelujen perusteella aito hyväntekeväisyys ja oikea auttaminen.
Opinnäytetyön tuloksista selviää, että suomalaiset yritykset voisivat liittää hyväntekeväisyys-toiminnan vielä tiiviimmin omiin toimintatapoihinsa. Hyväntekeväisyysjärjestöiltä voisi löytyä uusia ideoita ja mahdollisuuksia hyödyntää jo olemassa olevaa osaamista. Toimimalla yhä tiiviimmin yhdessä hyväntekeväisyyssektorin toimijoiden kanssa, yritykset voisivat löytää uudenlaisia tapoja kehittää omaa toimintaansa. Tulevaisuudessa hyväntekeväisyystoiminta ja liiketoiminnallinen hyöty voisivat entistä paremmin tukea toisiaan. Opinnäytetyössä todetaan, että yritysten tarkoitusperät hyväntekeväisyydessä ovat aitoja, mutta tehokkuus ja asiantuntijuus vaativat vielä tietouden lisäämistä. Opinnäytetyön kehitysehdotuksissa todetaan myös, että yhteistyötä hyväntekeväisyysjärjestöjen ja yritysten välillä tulisi entisestään syventää ja molemminpuolista hyötyajattelua viedä rakentavasti eteenpäin.