Les Six : Draamakasvatuksen työtavoin toteutettu lapsilähtöinen konsertti
Kantanen, Päivi; Elomaa, Hanna (2013)
Kantanen, Päivi
Elomaa, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013060312508
Tiivistelmä
Projektissamme kehitimme draamakasvatuksen työtapoja soveltavan lapsilähtöisen toimintamallin musiikkiopistoon. Toteutimme konsertin, jota valmistellessamme hyödynsimme draamakasvatuksen työtapoja. Konsertin teema oli Les Six, joka on 1900-luvun alkupuolella toiminut kuuden ranskalaisen säveltäjän ryhmä. Projektissamme integroimme musiikin historian ja soiton opetuksen. Piano-oppilaat saivat oman kamarimusiikkiprojektin, jossa he pääsivät soittamaan nelikätisesti ja kahdella pianolla. He pääsivät myös musisoimaan ammattilaisten kanssa, sillä myös me soitimme konsertissa. Projektissamme uudistimme siis myös musiikkiopiston konserttikäytäntöä. Halusimme ottaa projektiimme lapsilähtöisen näkökulman. Keräsimme lasten tietoja Les Six- ryhmästä ennen ja jälkeen projektin eläytymismenetelmän avulla. Heidän ajatuksiaan konserttiin valmistautumisesta kartoitimme sadutusmenetelmällä.
Projekti toteutettiin Vakka-Suomen musiikkiopistolla lukukauden 2012–2013 aikana. Syyslukukauden alussa aloimme harjoitella konserttiohjelmaa. Konsertissa esitettiin Les Six- ryhmästä kertova näytelmä, jonka käsikirjoituksen kirjoitimme syksyn aikana. Keväällä 2013 pidettiin oppilaille kamarimusiikkiharjoituksia sekä kolmet harjoitukset, joissa harjoiteltiin näytelmää ja tutustuttiin Les Six- ryhmään draamakasvatuksen työtapoja hyödyntäen. Projekti huipentui konserttiin 9.3.2013.
Sadutus- ja eläytymismenetelmätehtävillä keräämiemme tulosten mukaan lapset muistivat hyvin projektin aikana oppimansa musiikin historian. He myös nauttivat projektista. Havain-tojemme mukaan ryhmäytyminen onnistui hyvin. Oppilaat ottivat ennakkoluulottomasti osaa kaikkiin draamakasvatuksellisiin harjoitteisiin. Ulkopuoliselta arvioitsijaltamme saamamme palautteen mukaan tällainen projekti kannattaisi toteuttaa myös muissa musiikkiopistoissa. Työmme tarjoaa valmiin mallin Les Six- teemalla toteutettavaan konserttiin ja on myös sovellettavissa joko kokonaan tai osittain muihin teemoihin.
Projekti toteutettiin Vakka-Suomen musiikkiopistolla lukukauden 2012–2013 aikana. Syyslukukauden alussa aloimme harjoitella konserttiohjelmaa. Konsertissa esitettiin Les Six- ryhmästä kertova näytelmä, jonka käsikirjoituksen kirjoitimme syksyn aikana. Keväällä 2013 pidettiin oppilaille kamarimusiikkiharjoituksia sekä kolmet harjoitukset, joissa harjoiteltiin näytelmää ja tutustuttiin Les Six- ryhmään draamakasvatuksen työtapoja hyödyntäen. Projekti huipentui konserttiin 9.3.2013.
Sadutus- ja eläytymismenetelmätehtävillä keräämiemme tulosten mukaan lapset muistivat hyvin projektin aikana oppimansa musiikin historian. He myös nauttivat projektista. Havain-tojemme mukaan ryhmäytyminen onnistui hyvin. Oppilaat ottivat ennakkoluulottomasti osaa kaikkiin draamakasvatuksellisiin harjoitteisiin. Ulkopuoliselta arvioitsijaltamme saamamme palautteen mukaan tällainen projekti kannattaisi toteuttaa myös muissa musiikkiopistoissa. Työmme tarjoaa valmiin mallin Les Six- teemalla toteutettavaan konserttiin ja on myös sovellettavissa joko kokonaan tai osittain muihin teemoihin.