Lapsihavainnointi varhaiskasvatussuunnitelmapohjaisen varhaiskasvatuksen tukena : -Lapsihavainnoinnin kehittäminen Matarin päiväkodissa
Ilvonen, Irja (2013)
Ilvonen, Irja
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710937
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2013052710937
Tiivistelmä
Tämä raportti kuvaa kehittämishanketta, joka yhdessä Matarin päiväkodin henkilökunnan kanssa toteutettiin kevät 2011 – syksy 2012. Kyseisen yksikön varhaiskasvatuksen kehittäminen perustuu Vantaan tuloskorttityöskentelyyn, jonka tavoitteena on varhaiskasvatustoiminnan kehittäminen ja varhaiskasvatuksen laadun parantaminen Vantaalla.
Kehittämishanke sai alkunsa Matarin päiväkodin varhaiskasvattajien työillassa syksyllä 2010. Keskustelua käytiin toteutetun varhaiskasvatuksen laadusta, jolloin esille nousi henkilökunnan kokemus lapsihavainnoinnin vaikeudesta. Tuolloin sovittiin, että luodaan kysely, jolla selvitetään Matarin päiväkodissa toteutettavan lapsihavainnoinnin tila. Kyselystä saadun tiedon avulla hanketta lähdettiin rakentamaan Matarin päiväkodin tarpeisiin. Hanketta varten perustettiin havainnointityöryhmä.
Keväällä 2011 Vantaan kaupungin varhaiskasvattajille suunnatussa koulutuksessa, Vasupohjainen varhaiskasvatus, syntyi voimistunut tarve luoda yksi yhteinen lapsihavainnoinnin työkalu Matarin päiväkodin henkilökunnan käyttöön sekä linjata Matarin päiväkodin varhaiskasvattajien toteuttamaa lapsihavainnointia. Luomistyötä tehtiin havainnointityöryhmän tapaamisissa kyselystä saadun pohjatiedon perusteella sekä työryhmän pedagogisten keskusteluiden myötä.
Lapsihavainnointi on osa Vantaan Kaupungin varhaiskasvatuksessa painotettavan varhaiskasvatussuunnitelmapohjaisen varhaiskasvatuksen tuomista arkeen, toiminnan ja ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen. Varhaiskasvatustieteeseen pohjautuvissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa lapsihavainnointia on perusteltu lapsilähtöisen, yksilöllisen pedagogiikan näkökulmasta - varhaiskasvatussuunnitelmapohjaisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Kehittämishanke ja sen konkreettinen tuotos, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan pohjautuva lapsihavainnoinnin työkalu, on oletettavasti vaikuttanut siihen, että Matarin päiväkodissa lapsihavainnointi on pedagogisesti yhteisesti ymmärretty. Lisäksi työkalun ja käytyjen keskusteluiden avulla löydetään yhteinen linja lapsihavainnoinnille. Hankkeen merkityksen, lapsihavainnoinnin tehostaminen Matarin päiväkodin arjessa, uskon näkyvän siinä, että lapsi on entistä enemmän keskiössä niin varhaiskasvatustoiminnan kuin varhaiskasvatusympäristönkin suunnittelutyössä ja toteutuksessa yksilöllisen pedagogiikan näkökulmasta. Uskon pedagogisten keskusteluiden havainnointityöryhmän toimintatapana tuovan varmuutta henkilökunnalle jatkossakin ottaa asioita esille yhteisissä foorumeissa ja käydä rikasta pedagogista keskustelua.
Kehittämishanke sai alkunsa Matarin päiväkodin varhaiskasvattajien työillassa syksyllä 2010. Keskustelua käytiin toteutetun varhaiskasvatuksen laadusta, jolloin esille nousi henkilökunnan kokemus lapsihavainnoinnin vaikeudesta. Tuolloin sovittiin, että luodaan kysely, jolla selvitetään Matarin päiväkodissa toteutettavan lapsihavainnoinnin tila. Kyselystä saadun tiedon avulla hanketta lähdettiin rakentamaan Matarin päiväkodin tarpeisiin. Hanketta varten perustettiin havainnointityöryhmä.
Keväällä 2011 Vantaan kaupungin varhaiskasvattajille suunnatussa koulutuksessa, Vasupohjainen varhaiskasvatus, syntyi voimistunut tarve luoda yksi yhteinen lapsihavainnoinnin työkalu Matarin päiväkodin henkilökunnan käyttöön sekä linjata Matarin päiväkodin varhaiskasvattajien toteuttamaa lapsihavainnointia. Luomistyötä tehtiin havainnointityöryhmän tapaamisissa kyselystä saadun pohjatiedon perusteella sekä työryhmän pedagogisten keskusteluiden myötä.
Lapsihavainnointi on osa Vantaan Kaupungin varhaiskasvatuksessa painotettavan varhaiskasvatussuunnitelmapohjaisen varhaiskasvatuksen tuomista arkeen, toiminnan ja ympäristön suunnitteluun ja toteutukseen. Varhaiskasvatustieteeseen pohjautuvissa varhaiskasvatussuunnitelman perusteissa lapsihavainnointia on perusteltu lapsilähtöisen, yksilöllisen pedagogiikan näkökulmasta - varhaiskasvatussuunnitelmapohjaisen varhaiskasvatuksen näkökulmasta.
Kehittämishanke ja sen konkreettinen tuotos, lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaan pohjautuva lapsihavainnoinnin työkalu, on oletettavasti vaikuttanut siihen, että Matarin päiväkodissa lapsihavainnointi on pedagogisesti yhteisesti ymmärretty. Lisäksi työkalun ja käytyjen keskusteluiden avulla löydetään yhteinen linja lapsihavainnoinnille. Hankkeen merkityksen, lapsihavainnoinnin tehostaminen Matarin päiväkodin arjessa, uskon näkyvän siinä, että lapsi on entistä enemmän keskiössä niin varhaiskasvatustoiminnan kuin varhaiskasvatusympäristönkin suunnittelutyössä ja toteutuksessa yksilöllisen pedagogiikan näkökulmasta. Uskon pedagogisten keskusteluiden havainnointityöryhmän toimintatapana tuovan varmuutta henkilökunnalle jatkossakin ottaa asioita esille yhteisissä foorumeissa ja käydä rikasta pedagogista keskustelua.